Chaufförerna hamnar i rätten men bolaget får alltid sina 20 procent
De flesta Uberchaufförer som kör i Helsingfors betalar inte skatt. Det berättar de chaufförer som Svenska Yle har talat med.
Hur kan man tycka illa om Uber?
Uber är ett amerikanskt teknologibolag som ska revolutionera trafiken i världens alla städer. Ingen behöver längre en egen bil!
Utsläppen minskar. Trafikstockningarna försvinner! En fattig person som äger en bil kan förtjäna litet extra.
Det här måste man väl gilla?
Många som använder Uber rosar de trevliga chaufförerna och teknologin som kopplar ihop den som är i behov av en skjuts med en ledig privatbil.
Men i verkligheten stöter Uber på patrull överallt.
Faktum är att de städer, där det går som på räls, är undantag. Uber finns i 576 städer men har problem från Buenos Aires via Djakarta och Mexico City till London – dels massiva protester och dels domstolsbeslut som dömer bolagets chaufförer till böter.
Uber Finland kommenterar: Om man räknar med alla städer, alla över 500 städer där det finns verksamhet, är de flesta ändå problemfria.
En stor del av Ubers kassa går därför till politiskt lobbande. Enligt The Observer satsade Uber cirka 1,3 miljarder euro på lobbande under år 2016. Uber försöker påverka politiker och media för att få till stånd en mer gynnsam lagstiftning.
I Sverige och i Danmark tvingades Uber ändå nyligen att lägga ner verksamheten men också i hemlandet USA, ser det ut att mest vara bekymmer. Där är det fråga om att myndigheterna anser att Uber i vissa delstater är en arbetsgivare. Och då rasar korthuset.
Uber Finland kommenterar: I Sverige funktionerar fortfarande bland annat lyxbilstjänsten Uber Black.
Inga söndagstillägg
För det är just det som Ubers framgångar bygger på: att alla chaufförer betalar sina kostnader själva (bil, bensin etc.) medan bolaget bara tillhandahåller sin teknologi som kopplar ihop förare med kund.
Den som kör för Uber får varken söndagstillägg eller ersättning för övertider, sjukfrånvaron, eller föräldraledighet. Om Uber plötsligt ska bli arbetsgivare, rasar de ekonomiska förutsättningarna för bolaget.
Inte för att bolaget skulle ha gjort någon vinst under de åtta år som det verkat. Bolaget grundades i San Francisco år 2009 och kallas för världens dyraste uppstartsföretag just för att det helt och hållet drivs med pengar från placerare som tror att Uber i framtiden ska bli lönsamt.
Bloggen naked capitalism har en kalkyl enligt vilken Ubers intäkter år 2015 var 1,4 miljarder dollar medan utgifterna gick på 2 miljarder.
Uber uppskattas trots det vara värt 60 miljarder euro (i klass med Toyota, Walmart och Facebook) – och bolagets grundare Travis Kalanick anses vara ett geni i sitt slag.
Uber kör med risk i Helsingfors
Det som gör det hela både intressant och motstridigt är att Ubers chaufförer kör trots de massiva protesterna, trots att de har lagen mot sig på många håll, trots att de kan få böter om de åker fast.
Jag har testat tjänsten i Helsingfors och kan intyga att Uber fungerar utmärkt. Med ett knapptryck kommer bilen. Ofta får man vänta litet längre än på en officiell taxi. Väntetiden är cirka tio minuter i Helsingfors.
Enligt uberchaufförerna själva som jag har talat med, finns några hundra personer i Helsingfors som kör för Uber. Många är invandrare. Uber vill inte ge statistik, när jag frågar Uber Finlands chef om saken.
Bilarna är i gott skick. Applikationen är smidig. Resan är ibland billigare. Dock inte alltid.
Priset varierar kraftigt. Samma resa kan till exempel kosta mellan 8 och 20 euro. Uber kallar det för dynamisk prissättning.
Om det finns många uberbilar i trafiken är resan billig, om bilarna är få är resan dyr. Uber kostar därför ibland mer än så kallad officiell taxi.
Enligt den internationella konsumentorganisationen SumOfUs har Uber en medveten strategi att komma in på marknaden med konstgjort låga priser för att sedan höja priserna efter att ha kört konkurrenterna i konkurs.
Uber Finland kommenterar: Enligt en undersökning gjord på Jyväskylän yliopistosjunker priset i själva verket på Ubers skjutsar då efterfrågan ökar
Vi bad om era åsikter och erfarenheter på svenska.yle.fi
Vi fick 338 svar. Bland annat dom här:
Amerikanskt blufföretag. Det enda dom vill är ta procent. Skiter i alla lagar och förordningar som finns.
Standarden kan ju förstås vara väldigt varierande mellan chaufförer och bilar.
Många var nöjda med servicen.
Den var jätte bra, fungerade fint och hälften billigare än normal taxi!
Mycket bra! Chaufförerna verkar trivas när man pratat med dem, speciellt de i San Francisco.
Många berömmer själva applikationen.
Bra, smidigt, prisvärt. Appen är lätt att använda.
Vad är din erfarenhet av Uber? | |
Jag har använt Uber | 123 |
Jag har inte använt Uber men kunde tänka mig att göra det | 118 |
Jag har inte använt Uber och vill inte heller göra det | 97 |
De flesta svaren fick vi i ålderskategorierna 21-30 och 31-40.
Vart går pengarna?
Ubers affärsidé går ut på att ta 20 procent på varje resa. När det gäller Helsingfors är det ett holländskt bolag som sköter penningtrafiken. Efter resan med Uber går summan till det holländska bolaget som håller 20% och skickar resten (80%) till chauffören.
Som jämförelse kan konstateras att inhemska förmedlingsbolag inom taxibranschen, som till exempel Taksi Helsinki tar mellan 2 procent och 4 procent i förmedlingsavgift.
Inom taxibranschen har man räknat ut att Ubers chaufförer inte klarar av betala skatt. Efter kostnader för bilen och Ubers 20 procents förmedlingsavgift blir det knappast någonting kvar i kassan. Skulle man ännu betala skatt och andra lagstadgade avgifter, skulle ekvationen inte gå ihop.
Chaufförerna är rädda
Men det finns ytterligare en annan orsak till att uberchaufförerna inte betalar skatt. Helsingfors hovrätt dömde den 21.9.2016 två uberchaufförer till böter för olaglig taxitrafik och till att betala till staten allt de förtjänat på att köra för Uber.
- Galen skulle man ju vara, om man i den här situationen skulle betala skatt, säger en uberchaufför som jag har intervjuat. Många chaufförer pratar gärna med mig men vill absolut inte ställa sig framför kameran. De är rädda för polisen.
De två uberchaufförer som fälldes i hovrätten har överklagat och hoppas på att frias i Högsta domstolen. Men trycket på Uber ökar.
- Vi väntar på Högsta domstolens beslut, säger Joel Järvinen som är Ubers chef i Finland.
Polisen undersöker Uber
Taxiförbundet har bett polisen undersöka om själva bolaget gör sig skyldigt till ett brott då det rekryterar chaufförer och koordinerar verksamheten.
- Vi är inte emot konkurrens men samma regler ska gälla för alla, säger Tiina Sailavuo från Finlands taxiförbund.
Enligt den strafflagsexpert som förbundet anlitat uppfylls i Ubers fall kriterierna för det som i strafflagen kallas för medhjälp till brott.
Om både chaufförerna och själva bolaget döms för en kriminell handling i finländsk domstol, blir det ett prejudikat för hela världen.
Se TV-programmet Vem är rädd för Uber? i Yle Fem på tisdag den 25 april klockan 19:00

-Artikeln kompletterad med Uber Finlands kommentarer den 24.4.2017.