Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Flyttlasset går för dagisar och förskolor i Sjundeå igen

Från 2017
Barn på lekplats
Bildtext Nu är Sjundeå kommun klar med det stora dagispusslet.
Bild: Mikael Crawford/Yle

Nu är det klart var dagisbarnen i Sjundeå ska hålla hus nästa läsår. Dålig inomhusluft och tillfälliga arrangemang gör att det blir flytt för många dagis- och förskolebarn.

Jukolan päiväkoti får en svensk avdelning i höst då daghemmet Lilla-Alexis flyttar in. Orsaken till flytten är problem med inomhusluften i dagisfastigheten på Flemingsvägen 2.

Butiker i sjundeå centrum
Bildtext Den finska förskolegruppen flyttade ut från huset på Flemingsvägen i mars. Nu är det det svenska dagisets tur.
Bild: Yle/Linus Westerlund

För att alla svenska barn ska rymmas in i Jukolafastigheten får några av de finska Jukolabarnen flytta till Tyyskylän päiväkoti i kyrkbyn.

Så här har flyttar Sjundeåbarnen

Alla finska förskolebarn till modulbyggnaderna

Förskolegruppen Toukolan esiopetus delade tidigare fastighet med Lilla-Alexis. Förskolegruppen fick flytta ut från fastigheten i mars och flyttade i stället in i Jukolan päiväkoti som är granne till gamla bollhallen.

I höst får Toukolabarnen flytta vidare till Aleksis Kiven koulus tillfälliga modulbyggnader norr om idrottsplanen. Det här blev klart på bildningsnämndens möte den 3 maj.

En sportplan med löpbanor.
Bildtext Sjundeå kommun låter bygga tillfälliga modulbyggnader norr om idrottsplanen.
Bild: Yle/Malin Valtonen

Den finska förskolan i Päivärinteen koulu som hösten 2016 tillfälligt flyttade in i Tyyskylän päiväkoti ska nu också få plats i de tillfälliga modulbyggnaderna i centrum.

Svenska förskolan stannar i SSS

Den svenska förskolan fortsätter som tidigare i sina nuvarande lokaler i Sjundeå svenska skola.

Bildtext De svenskspråkiga förskolebarnen stannar kvar i Sjundeå svenska skolas lokaler.
Bild: Yle/Robin Lindberg

Målet är att förskolebarnen ska finnas i samma fastigheter som skoleleverna. Enligt den nya läroplanen ska förskolan, årskurs ett och årskurs två ses som en helhet som stöder barnets övergripande växande, lärande och välbefinnande.

Diskussion om artikeln