Patienter får chatta om service i Mellersta Österbotten
På tisdag tar samkommunen för social- och hälsovård i Mellersta Österbotten, Soite, i bruk en chatfunktion för att bättre kunna svara på kundernas frågor. Men till en början gäller chatten inte hälsorådgivning.
- Soites strategiska mål är att utveckla vår digitala service. Det här är ett sätt att utveckla den och svara bättre på kundernas frågor. Vi hoppas att servicen blir bättre och att vi kan nås lättare, säger kommunikationschefen Suvi Melender-Lågland.
Det är tre servicerådgivare vid servicehandledningscentret som kommer att svara på chat-meddelanden vardagar mellan klockan 8 och 15. Chatten kommer att finnas på webbadressen www.soite.fi.
Tanken med chatten är att lättare kunna dirigera kunderna till den rätta servicen och kunderna får svar på sina frågor i realtid.
I höst är det sedan meningen att chatfunktionen också ska fungera i hälsorådgivningssyfte, där sjukskötare svarar på meddelanden. Men det finns ännu vissa oklarheter kring den chatten.
- Vi måste ännu fundera på om vi tar i bruk en sådan chat där det blir möjligt att konstatera kundens identitet för att kunna ge mer personlig rådgivning. Men om det blir en likadan som vi nu tar i bruk där man är anonym, så då kan man inte ta ställning till kundernas personliga hälsofrågor utan i stället blir det på en allmän nivå, säger Melender-Lågland.