Många väntar med spänning på att få åka med Elektra
Förra lördagen anlände Finlands första hybridfärja, Elektra, till Lillmälö och färjepasset Pargas-Nagu. Intresset har varit stort, och det är många resenärer som redan har stannat för att ta bilder av henne.
På måndag 29 maj är Elektra öppen för allmänheten, då hon kommer till Åbo. På morgonen sker fartygets dopceremoni, då kommunikationsminister Anne Berner (C) blir gudmor för fartyget.
Mellan klockan 15 och 19 på måndag visas färjan för allmänheten, då hon ligger i Aura å nära Forum Marinum.
Elektra börjar trafikera på färjepasset mellan Pargas och Nagu, bara man har gjort alla tester som visar att hon laddas och kör som planerat. Starten sker före midsommar.
Många intresserade har redan hört sig för till Finferries om att få åka med på den allra första turen, exempelvis Elbilsföreningen i Finland, men exakt datum meddelas först senare.
Elektra laddas varje gång hon tar i land
Fartyget drivs främst med två batteripaket som automatiskt laddas med el varje gång färjan tar i land. Vid behov kan färjan också drivas med diesel, om det är strömavbrott eller vid extrema isförhållanden.
Färjan har också solpaneler som sommartid kan ge el för den så kallade hotellbelastningen, det vill säga belysningen, värmen och dylikt förutom själva driften.
Elektra är Finlands största landsvägsfärja. Med sina 97.92 meter och fem körfiler tar hon 90 bilar och 375 passagerare. Sammanlagt finns 450 meter körfiler.
Fastän färjan är snabbare än de nuvarande färjorna Sterna och Falco kommer tidtabellerna att bibehållas, eftersom Elektra är större och ett större antal bilar ska köra av och på.
Manskapet består av tre personer; kapten, maskinchef och däckskarl. De social utrymmena innefattar kafferum, vilorum och bastu.
Färjan beställdes i oktober 2015 från polska varvet Crist S.A. i Gdynia, som gav det lägsta anbudet. Projektchef Kaj Jansson, som följt med bygget på ort och ställe, är mycket nöjd med arbetet.
Finferries har ännu inte beslutat om och när man beställer fler färjor, men verkställande direktör Mats Rosin hoppas att också finländska varv då kunde göra sig gällande, för miljövänligare elektriska färjor och hybridfärjor blir allt vanligare i framtiden.