Bonus på 50 000 euro till Attendo skapar debatt i Pyttis
Sannfinländarnas Sami Saarinen undrar om det gått rätt till när Attendo beviljats bonuspengar av kommunen. På Attendo avvisar man påståendet, och säger att enkäten gjordes på samma sätt när kommunen ansvarade för hälsovårdscentralen.
Social- och hälsovårdsnämnden i Pyttis fattade den 23 maj beslut om att bevilja vårdföretaget Attendo en bonus på 50 000 euro. I kontraktet som Attendo har med kommunen stipuleras det att vårdföretaget ska få pengarna om kunderna är nöjda.
Sannfinländarnas nämndmedlem Sami Saarinen väckte frågan om allt gått rätt till i ett Facebook-inlägg.
- Är det rätt att kommunen låter en tjänsteleverantör själv göra en enkät som sedan kan ge dem en bonus? Jag säger inte att Attendo har använt systemet fel. Men är det vettigt att man ger tjänsteleverantörer möjligheten att missbruka systemet, säger Sami Saarinen till Yle Östnyland.
På Attendo avvisar man ändå de påståenden som Saarinen tar upp på Facebook.
Det är inte Attendo som väljer frågorna, och enligt ledande skötare Marjut Suvilaakso väljer bolaget inte heller vem som svarar på enkäten.
- Vi ger blanketten till den som kommer till mottagningen. Där ska man meddela om man har besökt en sjukskötare eller en läkare. Alla som kommer till mottagningen under en två veckors period får chansen att svara på enkäten.
Suvilaakso säger att enkäten är den samma som 2014 när hälsovårdscentralen fortfarande drevs direkt av kommunen.
Sami Saarinen från Sannfinländarna säger ändå att han som medlem i social- och hälsovårdsnämnden inte fått tillräckligt med information i frågan.
- Vi som är i social- och hälsovårdsnämnden har inte fått se frågorna i enkäten. Det kan mycket väl vara att de är samma som 2014. Men vi har inte sett dem, säger Saarinen.
Nöjda kunder har gett Attendo en bonus både för 2015 och 2016. Ledande skötare Marjut Suvilaakso berättar att det inte finns någon tolkningsmöjlighet i svaren.
Kommundirektören får en rapport som sammanställer svaren och kan också begära att få kopior på själva blanketterna som kunderna fyllt i.
- Resultatet vi fick i enkäten är mycket bra. Vi har inte problem med att få vård och kunderna är till stor del nöjda. Förstås finns det inom social- och hälsovården alltid enstaka kunder som inte är nöjda med vården, säger Marjut Suvilaakso.