Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Dragracing och fallskärmshoppning möjligheter för Täktom flygfält

Från 2017
Uppdaterad 11.07.2017 16:55.
Denis Strandell visar upp täktom flygfält för Tove Virta.
Bildtext Hangös stadsdirektör Denis Strandell visionerar om flygfältets framtid tillsammans med Yle Västnylands redaktör Tove Virta.
Bild: Yle/Sofia Kajander

Dragracing eller fallskärmshoppning? Möjligheterna är oändliga för Täktom flygfält i Hangö. Visioner är välkomna under den kommande fullmäktigeperioden, säger Hangös stadsdirektör Denis Strandell.

Hangö stad använder förköpsrätt till en tomt invid Täktom flygfält. Det var företaget Nomore som hade köpt fastigheten Malmåsen av privatpersoner.

Varför är Hangö stad intresserad av att köpa upp tomten bredvid?

- Mark som angränsar till flygfältet är intressant om man i framtiden vill utveckla verksamheten på fältet i någon form och då är det viktigt att inte låta civila komma alltför nära, säger Denis Strandell.

För att undvika klagomål

Man vill alltså inte att grannarnas klagomål ska sätta käppar i hjulen för verksamheten, vilket är orsaken till att flygfältet står näst intill öde i dag.

Parkeringsskylt vid flygplatsen i Täktom.
Bildtext Gräset växer och frodas på Täktom flygfält.
Bild: Yle/Sofia Kajander

Det slitna och igenvuxna flygfältet skulle behöva ett ansiktslyft och staden vill göra det möjligt för eventuella planer i framtiden.

Just nu ser platsen närmast fallfärdig ut. Gräset växer som höet på ängen och den gula färgen flagnar på det gamla trähuset där skylten "Departures" skiner blå i solskenet.

Gult hus, kontorsbyggnad, vid Täktom flygfält i Hangö.
Bildtext Den här byggnaden har varit portvaktsstuga vid Hangö kex.
Bild: Yle/Sofia Kajander

Vad har stadsdirektören för visioner för det 1,5 km långa området?

- Personligen skulle jag med öppna armar ta emot hela Malms flygfälts verksamhet hit. Det skulle vara en enorm injektionsspruta, men jag tror att det är alldeles för storskaligt för vad som är möjligt här.

Fallskärmshoppare och dragracing

Fallskärmshopparklubben Skydive Finland (tidigare Suomen laskuvarjokerho) tvingades avsluta sin verksamhet 2011 till följd av grannarnas bullerklagomål.

- Fallskärmshopparna var en trevlig syn för de flesta Hangöbor och besökare. Att de inte längre finns är en förlust för staden, säger han.

I spåkulan ser Denis Strandell exempelvis motorsporten dragracing som en möjlighet. Men helst skulle han se att flygverksamheten fortsätter.

-I fjol gjorde vi en obemannad fartkostflygning över öppet hav, från Hangö till Hapsal i Estland.

Kiosk vid täktom flygfält.
Bildtext Den här kiosken sägs ha använts vid de olympiska spelen i Helsingfors 1952.
Bild: Yle/Sofia Kajander

Krigsbas under Sovjet

Flygfältet byggdes ursprungligen som krigsbas under den Sovjetiska parentesen 1941, strax efter vinterkriget. Den strategiska basen förstördes när Sovjet drog sig därifrån.

På 70-talet grundade man en flygfältsförening och förlängde landningsbanan från 1 100 till 1 500 meter. Då började man flyga igen.

Visioner är välkomna

För tillfället finns inga konkreta planer. Det nästa som händer är att markköpet behandlas i Hangö stadsfullmäktige. Denis Strandell uppmanar till diskussion av olika förslag. I stadens detaljplan är området endast ämnat för flygtrafik, men den beteckningen går att ändra på.

Landningsbanan på Täktom flygfält.
Bildtext Hangös stadsdirektör ser en ljusnande framtid för flygfältet i Täktom.
Bild: Yle/Sofia Kajander

För närvarande står det still på den enorma gräs- och asfaltplätten. Det är bara Hangö flygklubb som använder marken och står för dess skötsel.

Intervju: Tove Virta
Text: Sofia Kajander