Dragracing och fallskärmshoppning möjligheter för Täktom flygfält
Dragracing eller fallskärmshoppning? Möjligheterna är oändliga för Täktom flygfält i Hangö. Visioner är välkomna under den kommande fullmäktigeperioden, säger Hangös stadsdirektör Denis Strandell.
Hangö stad använder förköpsrätt till en tomt invid Täktom flygfält. Det var företaget Nomore som hade köpt fastigheten Malmåsen av privatpersoner.
Varför är Hangö stad intresserad av att köpa upp tomten bredvid?
- Mark som angränsar till flygfältet är intressant om man i framtiden vill utveckla verksamheten på fältet i någon form och då är det viktigt att inte låta civila komma alltför nära, säger Denis Strandell.
För att undvika klagomål
Man vill alltså inte att grannarnas klagomål ska sätta käppar i hjulen för verksamheten, vilket är orsaken till att flygfältet står näst intill öde i dag.
Det slitna och igenvuxna flygfältet skulle behöva ett ansiktslyft och staden vill göra det möjligt för eventuella planer i framtiden.
Just nu ser platsen närmast fallfärdig ut. Gräset växer som höet på ängen och den gula färgen flagnar på det gamla trähuset där skylten "Departures" skiner blå i solskenet.
Vad har stadsdirektören för visioner för det 1,5 km långa området?
- Personligen skulle jag med öppna armar ta emot hela Malms flygfälts verksamhet hit. Det skulle vara en enorm injektionsspruta, men jag tror att det är alldeles för storskaligt för vad som är möjligt här.
Fallskärmshoppare och dragracing
Fallskärmshopparklubben Skydive Finland (tidigare Suomen laskuvarjokerho) tvingades avsluta sin verksamhet 2011 till följd av grannarnas bullerklagomål.
- Fallskärmshopparna var en trevlig syn för de flesta Hangöbor och besökare. Att de inte längre finns är en förlust för staden, säger han.
I spåkulan ser Denis Strandell exempelvis motorsporten dragracing som en möjlighet. Men helst skulle han se att flygverksamheten fortsätter.
-I fjol gjorde vi en obemannad fartkostflygning över öppet hav, från Hangö till Hapsal i Estland.
Krigsbas under Sovjet
Flygfältet byggdes ursprungligen som krigsbas under den Sovjetiska parentesen 1941, strax efter vinterkriget. Den strategiska basen förstördes när Sovjet drog sig därifrån.
På 70-talet grundade man en flygfältsförening och förlängde landningsbanan från 1 100 till 1 500 meter. Då började man flyga igen.
Visioner är välkomna
För tillfället finns inga konkreta planer. Det nästa som händer är att markköpet behandlas i Hangö stadsfullmäktige. Denis Strandell uppmanar till diskussion av olika förslag. I stadens detaljplan är området endast ämnat för flygtrafik, men den beteckningen går att ändra på.
För närvarande står det still på den enorma gräs- och asfaltplätten. Det är bara Hangö flygklubb som använder marken och står för dess skötsel.
Intervju: Tove Virta
Text: Sofia Kajander
Läs också
-
Oviss framtid för Täktom flygfält
26.10.2014
Diskussion om artikeln