Mångsidigt samarbete
Partnerskap och samarbete med övrig media
Yle utvecklar sin verksamhet genom mångsidigt samarbete inom såväl innehållsutveckling som distribution och teknik. Yle ingår partnerskap främst för underleverantörs- och leverantörssamarbete, gemensamma projekt och inom olika nätverk. Yle har ett nära samarbete med läroanstalter, högskolor och organisationer. Yle väljer sina samarbetspartner utifrån sitt public service-uppdrag och sina värderingar.
Målet med samarbetet är att stärka den kreativa sektorns livskraft under digitaliseringen, utveckla kompetens och ge internationella framgångar ett lyft genom nya innehållsprojekt.
Mediapolis samarbetar med Tammerfors stad och högskolor för att stärka den digitala branschen i Birkaland, skapa nya arbetstillfällen och bidra till utvecklingen i regionen. Mediapolis rymmer över 30 organisationer och nästan 2 000 personer arbetar där, inklusive 600 studerande inom mediebranschen.
I Vasa har Yle i mindre skala byggt upp campus- och partnerprojektet Vasa Creative Connections i samarbete med ortens yrkeshögskola, universitet och spelföretag.
Från kultur till läroanstalter
Yle samarbetar också inom kultur- och teknikbranschen. Bland annat detta gjorde Yle 2017:
- Jubileumsevenemang med anledning av Finland 100 runtom i landet och en festgala i Uleåborg
- samarbetsavtal med Nationaloperan
- projektet tillsammans med Finlands filmstiftelse och AVEK kring utvecklingen av korta dokumentärfilmer som kan delas över nätet
- Pikku Kakkonens barnkonsert i Rovaniemi och Uleåborg
- BUU-dagen ordnades i samarbete med Arcada yrkeshögskola
- Innovations- och finansieringsverksamheten Yle Beta, med vilken ett nätverk för fram nya teknologiska applikationer till mediebranschen
- försök med trådlösa tekniker i produktionen av medieinnehåll inom ramen för samprojektet Wireless for Verticals mellan företag, forskningsinstitut och högskolor
- metoder för användning av artificiell intelligens i mediebranschen inom ramen för forskningsprojektet MeMAD, ett projekt på EU-nivå
Samarbete med kommersiella medier 2017
Yle inledde år 2016 i enlighet med den parlamentariska arbetsgruppens förslag en utredning om samarbete med de kommersiella medierna. Förhandlingarna fortsatte under 2017, och Yle startade flera samarbetsexperiment tillsammans med kommersiella mediebolag:
Exempel på samarbetsmodeller år 2017:
- diskussionstillfällen samt diskussioner på tumanhand kring samarbetsmöjligheter med kommersiella tidningar
- länkningar på Yles webbplatser till innehåll kring samma ämnen inom andra medier
- delandet av visningsrättigheter för sport, som till exempel licenseringen av visningsrättigheterna för vintersport till MTV
- valkompass vid kommunalvalet tillsammans med några kommersiella medieaktörer samt gemensamma valdebatter och resultatkvällar på olika orter
- utvecklingen av mätmetoder för medieanvändning tillsammans med Media Metrics Finland och Finnish Audience Measurement
- öppnandet av roboten Voitto som öppen källkod
- utvecklingen av webbtjänsten Radiot.fi för att stärka audions ställning i hemlandet .