Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Lovisabor rasar över dyra bussbiljetter

Från 2017
Uppdaterad 07.06.2017 11:56.
Airi Koskinen
Bildtext Airi Koskinen blev förvånad över den plötsliga prishöjningen.
Bild: Yle/Jeanette Winberg

Den första juni höjde Savonlinja bussbiljetternas pris plötsligt och rejält. För vissa sträckor har priserna nästan fördubblats om man köper biljett i bussen. På Savonlinjas hemsidor är biljetterna förmånligare, men för dem som inte har tillgång till internet är situationen dålig.

Airi Koskinen har just stigit av bussen i Forsby och är på väg hem.

- Jag skulle betala resan från Borgå till Forsby och när chauffören sade priset, tio euro, så sade jag att ljug inte!

- Veckan förut åkte jag samma buss och då kostade den 3,50 euro eftersom jag är pensionär. Nå, jag fick rabatt och betalade sedan sju euro, men nog har priserna stigit rejält. Men resan gick bra!

Sex euro dyrare

Enligt Koskinen var det flera resenärer som överraskades av det höjda priset.

Iiu Ruohonen-Pöppönen har nyligen flyttat till Pernå från Helsingfors. Hennes son Roope studerar i Helsingfors och åker därför buss varje dag.

- På måndagsmorgonen kostade resan femton euro då han köpte biljett i bussen. Priset hade höjts med sex euro. När han köpte biljett till samma buss via nätet kostade den fem euro. Vad är poängen med det här?

Ruohonen-Pöppönens son frågade busschauffören om prishöjningen.

- Chauffören svarade att det känns pinsamt att behöva ta så mycket mer betalt av kunderna än tidigare. Nu är det ju konstigt när firmans egna anställda måste skämmas.

Köp biljett via nätet

Dick Wallenius från Borgå Trafik sade tidigare till tidningen Östnyland att han tror prishöjningen hänger samman med att Savonlinja vill att fler kunder ska övergå till att köpa biljett via nätet. Savonlinja har inte gått att nå för en kommentar.

Biljetter till Savonlinjas bussar går inte längre att köpa via Matkahuoltos nätsida utan de finns tillgängliga på Savonlinjas egna sida.

Ute i byarna har Savonlinja få konkurrenter. Till exempel kör Savonlinja till vardags tio turer till Lovisa från Forsby medan Borgå Trafik bara kör en. För dem som inte har tillgång till internet är systemet dåligt.

Iiu Ruohonen-Löppönen med sin hund
Bildtext Iiu Ruohonen-Röppönen har nyss flyttat till Pernå. Hon är besviken över de dyra bussbiljetterna.
Bild: Yle/Jeanette Winberg

Ruohonen-Pöppönen tycker turerna annars har fungerat bra, förutom att det inte går så många bussar via Pernå Kyrkoby.

- Min son åker ofta bil in till Lovisa och tar bussen därifrån.

Ruohonen-Pöppönen är orolig över hurdana följder prishöjningen kan ha för bussturerna.

- Folk försöker säkert undvika att använda de dyra bussturerna och åker hellre med förmånligare turer, vilket leder till än färre kunder och indragna rutter. Det är eländigt eftersom vi bor väldigt avskilt, åtminstone från Helsingfors.

Få passagerare

Amin Mudafar som vi träffar i Gammelby i Lovisa säger att han känt av att alla bussbolag överlag höjt sina priser.

- Vad är det här för lek? Jag tycker att riksdagen borde bestämma om att sänka priserna så folk skulle ha råd att åka buss.

Kirsi Lagerlöf som jobbar på Forsby Café Kimar åker inte själv buss så ofta, men många av hennes vänner gör det.

- Priserna var nog en överraskning för en av mina kompisar. När han åkte till Borgå kostade bussen tre euro, när han kom tillbaks var priset tio euro.

Kirsi Lagerlöf bakom café disken
Bildtext Kirsi Lagerlöf jobbar på Forsby café och vet vad som pågår i regionen. Hon tycker busstrafiken fungerar dåligt men förstår bussbolagens problem.
Bild: Yle/Jeanette Winberg

Utbudet av bussturer i regionen har inte heller tidigare varit så värst bra, men i maj blev de ännu färre då Savonlinja drog in olönsamma rutter mellan Lovisa och Borgå.

- Jag förstår att bussturer dras in om det bara finns en eller två passagerare i bussen. Det är ju inte lönsamt. Men nog är det svårt för dem som använder buss.

Artikeln rättad 7.6 kl. 8:23 Ett räknefel ur ett av citaten har tagits bort. Busspriserna har inte höjts med 30 procent som det tidigare stod i texten, utan med betydligt mera.

Diskussion om artikeln