Kasköbanans framtid i vågskålen - "En hamn utan järnväg är haltande"
Två utredningar gjorda av Trafikverket i början på året visade att det inte är lönsamt att renovera Kasköbanan. Nu ligger järnvägens öde i Trafikministeriets händer.
En nedläggning av banan skulle vara ett bakslag för regionen, det medger även Trafikverket i den ena utredningen. I den andra konstaterar man dock att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att renovera banan.
- Det är deras bedömning av saken. Själv tycker jag att det är lite konstigt att man är beredd att skippa transport på järnväg och i stället sätta det på hjul, säger stadsstyrelsens ordförande Carl-Gustav Mangs.
En grundrenovering av Kasköbanan skulle kosta 130 miljoner euro. I nuläget kommer ingen renovering att ske.
Men i Kaskö hoppas man fortfarande på att järnvägen ska få effektiverat underhåll som skulle hålla banan funktionsduglig i åtminstone tio år till.
- Inte ser det ju ut på bästa möjliga sätt, det måste vi erkänna. Vi har en arbetsgrupp som jobbar med det helt och hållet och deras senaste förslag är att den ska repareras för ungefär 20 miljoner euro, konstaterar Mangs.
Ett dråpslag för Kaskö
Kommunikationsministern Anne Berner säger att inga diskussioner om att lägga ner banan ännu har förts, men att de sträckor som har lite eller minskad trafik undersöks för tillfället.
Möjliga åtgärder kommer att övervägas på hösten.
Ifall Trafik- och kommunikationsministeriet beslutar att lägga ned banan skulle det vara ett dråpslag för Kaskö som redan har stora ekonomiska problem. Hamnen är livsviktig för staden och den industri som finns i området är beroende av järnvägen.
- En hamn utan en järnväg är nog lite haltande och vi anser det som en konkurrensmässig fråga. Det vill säga om vi tar bort järnvägen så har vi inte samma möjligheter att konkurrera som andra hamnar, säger Patrik Hellman, projektdirektör för hamnen.
- När industrin omstruktureras och förnyas så kanske man funderar två gånger ifall man vill investera i Kaskö.
Hundraåring kan gå i graven
Sträckan mellan Seinäjoki och Kaskö byggdes 1913 och efter en över hundraårig historia ser det ut som om sagan är all för Kasköbanan, det medger även Mangs.
- Vad jag har förstått så är det så att man inte kommer att göra något och det betyder att det så småningom förfaller. Så länge man kan köra på den så kör man på den, men sedan blir det väl att rulla ihop den.
- Jag har tidigare sagt att den är så viktig att om man rullar in banan, så betyder det att vi får säga åt de sista Kasköborna att ni får släcka belysningen när ni åker härifrån. Men jag ser det inte lika negativt idag, nog söker ju sig transporter på andra vägar dit de vill föra sina varor.
Han tror alltså att Kaskö kan fortleva även utan järnvägen men man kommer att jobba in i det sista för att få järnvägen renoverad.
- Det gäller nog bara att kämpa vidare och påvisa att den är oerhört viktig för oss. Vi måste också få industrierna här i området att visa ett större intresse att man behöver den här banan för att kunna upprätthålla sin verksamhet.
Mangs får medhåll av Hellman.
- Det arbetas nog hela tiden med det här och har gjorts i många år. Vi kommer nog att driva den här saken till slut. Vi ger inte upp och vi anser att banan är viktig och att den måste finnas här.
Ni jobbar alltså till det bittra slutet?
- Inte till det bittra slutet, till det glada slutet, avslutar Hellman.
