Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Ingen biljettförsäljning på lokaltågen - Sjundeå får biljettautomat i sommar

Från 2017
Uppdaterad 21.06.2017 06:01.
Tågbiljettautomat på Karis tågstation.
Bildtext I Karis kan man fortsättningsvis köpa biljett via en automat. I Sjundeå måste man ty sig till mobilen i väntan på den kommande biljettautomaten.
Bild: Yle/Sofia Kajander

Sjundeåborna kan inte köpa tågbiljetter utan att använda internet. För tillfället finns det nämligen varken konduktör eller biljettautomat på lokaltågen.

lokaltågen slutade sälja biljetter på tågen den 19 juni.

På andra orter kan tågbiljetter köpas från en automat eller i en R-kiosk.

I Sjundeå saknas alternativen, vilket gör att det inte går att få tag på en biljett utan att använda mobil eller dator.

En automat kommer att installeras i sommar.

- Det ska göras före mitten av juli, säger Jonna Juslin-Uotila som är servicechef på VR.

Sjundeå tågstation.
Bildtext På tågstationen i Sjundeå kan resenärerna för närvarande endast köpa biljett via nätet eller mobilen innan de kliver på tåget.
Bild: Yle/Sofia Kajander

I Riihimäki och Lahtis fortsätter konduktörerna att åka med tågen tills automaterna har installerats. Det gäller inte i Sjundeå.

- Mellan Riihimäki och Lahtis ska det installeras automater först nästa år. Det gör att övergångstiden blir lång. I Sjundeå är den mycket kortare.

Konduktörerna har överseende

Ändringen diskuterades livligt bland resenärerna som väntade på lokaltåget på stationen i Sjundeå.

Det hade bildats en ring av undrande människor runt en ung kvinna i VR:s uniform. Hon förklarade tålmodigt att konduktörerna har överseende under en övergångsperiod.

En av resenärerna på tågstationen i Sjundeå förklarar att hon hade haft tekniska problem med betalningen via nätet.

Hon tycker att det skulle vara enklare att få ge 3,50 euro direkt i handen på konduktören som ändå är med på tåget.

Sjundeå tågstation.
Bildtext Vid årskiftet tar Helsingforsregionens trafik (HRT) helt över ansvaret för trafiken till Sjundeå.
Bild: Yle/Sofia Kajander

En ung man undrar om han vågar stiga ombord på tåget, eftersom han inte hunnit köpa biljett och hans HRT-kort gäller först från och med Kyrkslätt.

Efter försäkrande ord av konduktören beslutar han sig för att kliva på tåget strax innan avfärd.

Få köper enkelbiljett

På VR motiverar man beslutet att ta bort försäljningen på närtågen med att få köper biljetten på tåget. Samma sak gäller i Sjundeå.

- Det är ungefär tio personer per tåg som köper en enkelbiljett. Nästan alla kunder som åker med tåget från Sjundeå använder sig av en periodbiljett, säger Juslin-Uotila.

Vad händer om man inte har tillgång till smarttelefon eller dator?

- Då måste man ta sig till närmaste R-kiosk. Det är också bara några veckor tills automaten finns på plats, säger Juslin-Uotila.

Närmaste R-kiosk ligger i Kyrkslätt.

Juslin-Uotila säger även att en seriebiljett är en möjlighet. Då får kunden flera biljetter på en gång.

- Det är sådana biljetter som kan stämplas i tåget.

En mobiltelefon med en elektronisk biljett
Bildtext De flesta använder elektronisk biljett på mobilen.
Bild: Yle

Konduktörerna kommer fortsättningsvis att finnas kvar. Deras uppgifter kommer ändå att förändras.

- De kommer att kontrollera biljetter men även hjälpa till och svara på frågor om till exempel tågbyten.

Konduktörerna kommer att rotera mellan de olika tågen och även hjälpa till på perrongen då de byter tåg.

Vid årsskiftet tar Helsingforsregionens trafik (HRT) helt över ansvaret för trafiken till Sjundeå. För tillfället samarbetar VR och HRT.

Krångligt för äldre och sista minutens resenärer

Yle Västnyland talade också med några tågpassagerare om det nya arrangemanget.

Mikaela Öberg tror att äldre kan få problem i och med att de inte får någon personlig betjäning när de köper biljetter.

En annan grupp är såna som brådskar till tåget och inte hinner köpa biljett i förväg.

Lasse Tallqvist säger att systemet med biljettautomat ombord på rälsbussen mellan Karis och Hangö har fungerat väl.

På frågan om vem som på grund av förändringen kunde tänkas drabbas av några negativa konsekvenser i slutändan svarar Sture Lindholm kortfattat ”VR”.

Strulande automater har ställt till med problem

Rälsbussen mellan Hangö och Karis har redan länge varit utan konduktör.

Det har under åren förekommit problem då biljettautomaterna inte har fungerat.

Juslin-Uotila säger att kunderna i sådana fall måste vända sig till appen eller köpa en biljett över nätet.

Rälsbussen som går från Karis till Hangö.
Bildtext På rälsbussen mellan Karis och Hangö kan man köpa biljett på en automat ombord på tåget.
Bild: Sofia Kajander / Yle

Konduktörerna kommer ändå inte försvinna från rälsen. De kommer att åka med på tåget och kontrollera biljetter.

- Deras främsta uppgift blir att hjälpa kunden med att till exempel ta sig till nästa tåg. Konduktörerna ska cirkulera mellan de olika tågen och även hjälpa till på stationerna.

Biljettförsäljningsändringen har fått kritik för att inte beakta personer med synskador.

Artikeln har uppdaterats med att närmaste R-kiosk ligger i Kyrkslätt. Artikeln korrigerades, det heter periodbiljett och inte säsongbiljett som det tidigare stod skrivet i Juslin-Uotilas citat. Lokaltåg är mer korrekt än närtåg.

Diskussion om artikeln