”Äventyrsgolfen ett steg i rätt riktning för Centralparken i Pargas – mycket kan ännu göras”
Efter flera år av planering och några månader av intensivt byggarbete öppnade äventyrsgolfen äntligen sina portar på fredagen. Visst känns det bra att se resultat, men mycket kan ännu göras, säger eldsjälen bakom projektet Folke Pahlman.
Det är Pahlman som drivit projektet Pargas Centralpark framåt de senaste åren. Pahlman vill att parken ska utvecklas till en lockande attraktion och på den vägen har man nu nått en deletapp.
– Äventyrsgolfen är ett steg i rätt riktning, säger Pahlman då Yle Åboland frågar hur det känns att se det mångåriga projektet bära frukt.
Vilket är då det nästa steget?
– Planerna har alltid varit långsiktigare och vidlyftigare. Gällande äventyrsgolfen så hoppas jag att den blir så populär så att man kan utvidga den till 18 hål. Men man ska tänka på hela parken. Schackbräden, petanque-plan, ett stort fortunabräde – allt det här kunde finnas här redan, räknar Pahlman upp.
För den nya kiosken invid äventyrsgolfsbanan kunde staden också satsa på vinteraktiviteter som en konstgjord skridskobana – men Pahlmans visioner tar inte slut där.
– Till exempel kiosken här kunde expandera och bli en restaurang. Då blir säsongen genast mycket längre, menar han.
Hoppas att både ortsbor och turister hittar fram
Det är Tobias Sundholm med familj som har hand om kiosken. Han hoppas på att det första året blir så pass lyckat så att tankarna om restaurangen åtminstone inte genast behöver slopas.
– Allt är möjligt. Vi ser väldigt positivt på möjligheterna här med äventyrsgolfen, säger han och påpekar att kiosken håller öppet så länge vädret tillåter.
– Fast ända till september! utbrister Pahlman.
Både Sundholm och Pahlman är överens: Centralparken spelar en viktig roll för hela staden.
– Definitivt. Det får folk att svänga in i rondellen och faktiskt stanna i Pargas istället för att bara köra igenom, säger Sundholm.
Förutom äventyrsgolfen har parken redan tidigare rustat upp i kampen om turister med bland annat en konstnärlig rutschkana.
– Det har aldrig varit så mycket folk här i parken tidigare, konstaterar Pahlman.
Det räcker ändå inte bara med att ha en park med högklassig underhållning. Marknadsföringen måste hålla minst lika hög nivå, säger Pahlman.
– Hela världen ska veta om att vi har en äventyrspark i Centralparken, säger han självsäkert.