Barn med specialbehov lämnas ensamma av skolskjutsen - Esbo stad får kritik
I Esbo har barn lämnats ensamma av skoltaxin. Upprörda föräldrar kräver att taxiföretaget byts ut. Esbo stad har infört ett nytt system för hur skjutsarna ordnas för att spara pengar.
På sociala medier har företaget Kajon uppmärksammats av föräldrar till barn med specialbehov.
- De kontaktar inte föräldrar i tid om det kommer några förändringar under dagen, och barn har lämnats ensamma på gården medan föräldrarna är på jobbet, säger Mika-Erik Walls (SDP).
Walls har själv en 8-årig dotter som behöver särskilt stöd. Hon skjutsas till skolan av Kajons skoltaxi. Den sex kilometer långa vägen har vissa dagar tagit en och en halvtimme eftersom taxin plockat upp och fört så många barn under rutten.
- Det är nya förare varje dag. Vi räknade ihop med hustrun att vårt barn hade 18 olika förare under en period av 9 dagar.
Nya rutter efter konkurrensutsättning
Mika-Erik Walls är ledamot i den finska utbildnings- och dagvårdsnämnden, och flera föräldrar har tagit kontakt med honom för att berätta om förseningar och barn som lämnats ensamma av skoltaxin.
För att spara pengar har Esbo stad konkurrensutsatt skjutsarna områdesvis.
- Man kan inte konkurrensutsätta skjutsarna enligt område, man måste konkurrensutsätta enligt skolskjutstyp. Om förarna byts ut varje dag så lär de sig inte vilka behov de här barnen har, säger Walls.
På staden betonar man att största delen av skoltransporterna fungerar som de ska.
- Vi går igenom situationen just nu. Vi har mycket noga sett på de reklamationer som kommit in. Gällande företaget Kajon så har mängden klagomål minskat från dag till dag, säger servicechef Pasi Ojaniemi på Esbo stad.
Under de två första veckorna i augusti har mindre än en procent av skjutsarna reklamerats. Skjutsarna gäller inte bara skolbarn, också barn som ska till dagis.
På Esbo stad vill man också betona att problemen inte bara gällt Kajon, utan i lika hög grad de två andra företag som sköter skjutsarna i Esbo.
Företaget ber om ursäkt
På företaget Kajon ber vd Jari Kujala om ursäkt för de fel som uppstått. En chaufför har fått gå från företaget efter kritiken.
Enligt Kujala håller situationen på att lugna ner sig, mängden fel minskar hela tiden.
- 99,35 procent av de skjutsar vi kör för Esbo stad går nu rätt. Men varje fel är förstås ett för mycket, säger Jari Kujala.
Kujala nämner villkoren för stadens konkurrensutsättning som en orsak det tagit tid att få fason på skolskjutsarna.
- När serviceproducenten byts ut efter en konkurrensutsättning försvinner också den tysta kunskap som chaufförerna har, säger Jari Kujala.
Som exempel nämner Kujala att föraren kan behöva komma överens om var det går att parkera den stora bil som behövs om barnet sitter i rullstol.
- Tyvärr har det varit så olyckligt att en del familjer har råkat ut för fel flera gånger, när vi ordnat så att de har en chaufför som kan sitt jobb så är det plötsligt istället bilen som har sagt upp kontraktet.
Rättelse kl 20:31 - autism ändrat till behöver särskilt stöd.