Anna-Mari Karhunen ny vd på HSS Media
HSS Medias nya vd heter Anna-Mari Karhunen. Hon kommer från Helsingfors och har en bakgrund inom marknadsföring och försäljning.
Karhunen är 39 år och blir därmed HSS Medias yngsta vd någonsin. Till utbildningen är hon ekonomie magister.
Hon kommer närmast från IT-företaget Efecte där hon ansvarade för marknadsföringen. Karhunen har också jobbat på mediebyrån Carat och reklambyrån Publicis.
- Det här blir jättespännande och lite av ett äventyr eftersom jag sedan tidigare inte har naturliga kopplingar till Vasa och Österbotten, säger Karhunen till Vasabladet.
Karhunen säger att hon kommer att se till att HSS fortsätter satsa på nya lösningar och digitalisering.
Måste lyssna på läsarna
Hon ser hela den brytningsfas som mediebranschen befinner sig i som sin största utmaning.
- Vi måste ge våra läsare information via de kanaler de vill ha den. Att tillgodose läsarnas krav är en av branschens största utmaningar, säger Karhunen till Yle Österbotten.
Inga samarbetsförhandlingar
Under de senaste åren har bolaget sagt upp en hel del personer. I år ska man undvika samarbetsförhandlingar.
Till Vasabladet säger Karhunen att hon inte ser sig som en sanerare.
- Någon sådan agenda har jag inte fått av styrelsen. Jag ser mig i stället som en utvecklare.
Inga skvallernyheter
Karhunen betonar journalisternas roll.
- De skapar det innehåll som gör att man vill komma tillbaka till våra medier. Men vi ska också locka nya läsare och i framtiden betjäna dem ännu bättre. Det ska ske med snabbhet och kvalitet och inte med skvallernyheter, säger Karhunen.
Vad ser du som HSS Medias tidningars största styrka?
- Hög kvalitet och lokal närvaro. Vi kombinerar det lokala och det internationella på ett bra sätt. Jag värderar också personalens integritet, säger Karhunen till Yle Österbotten.
Karhunen tar över efter tillfälliga vd:n Thomas Peterssohn. I mars i år flyttade HSS Medias dåvarande vd Svante Wahlbeck till KSF Media.
Karhunen inleder sitt värv den 1 oktober.
– Vi får en vd med lång erfarenhet av medie- och reklambranschen. Hon har dessutom drivit digitaliseringsprocesser och är duktig på att leda organisationer i förändring, säger HSS styrelseordförande Henry Backlund i ett pressmeddelande.
HSS Media ger ut Vasabladet, Österbottens Tidning, Syd-Österbotten och Jeppis Weekly.
