Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Nextjet ser ut att fortsätta flyga från Kronoby

Från 2017
Uppdaterad 13.12.2018 13:08.
Karleby-Jakobstads flygplats
Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist

Nextjet, som trafikerar mellan Kronoby och Stockholm har ekonomiska problem. Men på fredag eftermiddag meddelade bolaget att man kommer att stärka finanserna för att få fortsätta flyga.

Transportstyrelsen i Sverige har återkallat Nextjets flyglicens och nu flyger man med ett tillfälligt tillstånd. Bolaget har fram till den 17 november på sig att reda upp sin ekonomi.

De ekonomiska problemen har varit kända sedan länge, men nu har alltså Transportstyrelsen beslutat att återkalla bolagets operativa licens.

Nyemission ska bli räddningen

På fredag eftermiddag meddelar Nextjet att man i en extra bolagsstämma beslutat stärka bolagets finanser. Det görs i ett första skede via en nyemission på 42,5 miljoner kronor.

Parallellt med detta moderniseriar man flygplansflottan där första steget är en avyttring av två flygplan som ytterligare stärker bolaget finansiellt. Enligt Nextjet betyder dessa åtgärder att bolaget får fortsätta flyga också efter den 17 november.

Nextjet har trafikerat mellan Kronoby (Karleby-Jakobstad flygplats) och Stockholm sedan 2014. I dagsläget flyger de till Stockholm varje dag i veckan.

Peter Boström spekulerar inte

Elbolaget Herrfors äger 20 procent av Nextjet. I fjol beslöt man att gå in med kring 530 000 euro i bolaget.

Herrfors styrelseordförande Peter Boström var med och fattade det beslutet.

- Trafiken är viktig och den har växt under det senaste året. Vi ska diskutera på vilket sätt vi kan ta vårt ansvar för att reda ut situationen, sa Boström före Nextjet kommit med sitt senaste pressmeddelande.

Kan det betyda att ni skjuter till mer pengar?

- Det är bolagets interna diskussion. Jag kan inte spekulera kring det före vi har diskuterat saken.

peter boström
Bildtext Peter Boström.
Bild: Yle/Henrik Leppälä

Boström uppskattar att situationen diskuteras inom de närmaste veckorna.

- När vi gick in i Nextjet såg vi det som en del av vårt samhällsansvar, säger Boström.

Herrfors är dotterbolag till Katternö och Katternö ägs bland annat av städerna Jakobstad och Nykarleby och Kronoby kommun.

Om det går så att Nextjet går under, syns det i städernas bokslut?

- Nej.

Boström säger att det är en tuff bransch men han utgår från att man lyckas reda upp situationen.

- Och i och med att man nu gör en nyemission utgår jag från att ärendet är löst, säger Boström.

Viktigt för regionen med direktflyg

Jarl Sundqvist, vd på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia, säger att det pågående året har varit lyckat för linjen i fråga. Ett direktflyg mellan Kronoby och Stockholm är viktigt för regionen, säger Sundqvist.

- Den fyller en funktion för såväl regionens näringsliv som fritidspassagerarna, säger Sundqvist.

Sundqvist gör en grov uppskattning på att linjen i år kommer att landa på mellan 12 000 och 15 000 passagerare.

Är det ett gott resultat?

- Det tycker jag. Väldigt bra.

Jarl Sundqvist
Bildtext Jarl Sundqvist.
Bild: Yle/Mischa Hietanen

Behovet tycks alltså vara tydligt.

Skulle det vara ett stort slag mot regionens näringsliv om ingen trafikerade Kronoby - Stockholm?

- Jag vill ju tro att trafikeringen fortsätter. Så hellre säger jag som så att linjen behövs. Det visar passagerarmängderna.

Vasa inte ett alternativ

Sundqvist säger att regionens näringsliv behöver direktförbindelser till såväl Helsingfors som Stockholm.

Han vill inte spekulera i Nextjets framtid men tycker att 15 000 passagerare i året är en mängd som tyder på att linjen är attraktiv.

Utan ett direktflyg till Stockholm skulle Vasa bli den närmaste flygplatsen att erbjuda den möjligheten.

- Vi har frågat våra passagerare och enligt dem är Vasa inte ett alternativ. Hellre flyger då många från Kronoby, via Helsingfors till Stockholm, säger Sundqvist.

I fjol hade Kronoby flygfält kring 80 000 passagerare. I siffran ingår Helsingfors, Stockholm och charterflyg. Allra största delen av de 80 000 flög Kronoby - Helsingfors.

Diskussion om artikeln