Medier berättade om ruttnande blomkål på åkrarna - blomkålsförsäljningen ökade med 190 procent
Blomkål går åt som aldrig förr. Blomkålsrecept dyker upp lite varstans på sociala medier, och i butikerna tronar blomkålshuvuden på paradplats.
Finländarna äter nu blomkål i sådana mängder att butikerna har kunnat notera toppsiffror i försäljningen.
Enligt Helsingin Sanomat är det här en effekt av mediernas kampanj för blomkålen.
HS rapporterar att till exempel Keskos försäljning av blomkål ökade med 190 procent förra veckan i jämförelse med veckan innan. Också S-gruppen har noterat en klar ökning.
Blomkålen höll på att ruttna bort
I år har det rått överproduktion av blomkål.
Odlarnas problem uppmärksammades först av Vasabladet.
Den kalla våren och sommaren ledde till att blomkålen blev färdig på många ställen samtidigt. En del odlare måste lämna kvar skörden på åkrarna och en del sålde till underpris vilket ledde till att den allmänna prisnivån rasade.
Odlarna har haft problem med att få sin skörd såld. Det har varit olönsamt att satsa resurser på att skörda blomkålen.
Blomkål riskerade att ruttna bort på åkrarna i stora mängder.
Konsumenter och försäljare inledde blomkålskampanj
Då allmänheten fick reda på blomkålsodlarnas sorgliga situation inleddes det en blomkålskampanj.
Grupper som sålde närproducerad mat gjorde extra stora beställningar vilket ledde till kraftigt ökad åtgång.
Konsumenterna vaknade till och aktiverade sig. Olika medier och bloggar uppmärksammade problemet och började uppmana finländarna att flitigt äta inhemsk, god och nyttig blomkål.
Blomkålsrecept publicerades i mängder.
Den stora efterfrågan på blomkål ledde till att odlarnas blomkålslager började tömmas.
Förra veckan blev en verklig blomkålsvecka på sociala medier, skriver HS. Människor delade med sig recept, bilder och länkar.
Också butikskedjorna aktiverade sig och gick med i "blomkålstalkot"
Man satsade på effektivare marknadsföring. Priserna sänktes en aning för att produkten skulle komma i omlopp
Blomkålsodlarna jublar - men beklagar de låga priserna
- Det är alldeles klart att marknaden har reagerat. Efterfrågan har ökat betydligt, säger en glad blomkålsodlare till HS.
Han beklagar ändå att prisnivån inte är den bästa. Odlarna behöver sina inkomster för att kunna försörja sig.
- Men åtminstone hittar blomkålen sina kunder nu.
Marknaden har nu stabiliserats i en bättre riktning också tack vara det svalare vädret som har gjort att blomkålen växer lite långsammare.
Det betyder att stora mängder inte blir färdiga samtidigt och att försäljningen sprids ut över en lite längre tid.
Förundrade köpmän
Köpmän som uttalar sig i HS förundrar sig över den enorma effekt som sociala medier har och hur snabbt det syns i försäljningssiffrorna.
Man har kunnat iaktta liknande fenomen tidigare också. Till exempel avokado och tomatkross av ett visst märke hade strykande åtgång efter skriverier i olika medier. Varorna kombinerades med specifika pastarecept.