Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Stor olycksövning ombord på Wasa Express – 120 passagerare räddades ur havet

Från 2017
Uppdaterad 15.09.2017 09:30.
Yle Österbotten - video: Storolycksövning i Kvarken - Spela upp på Arenan

På torsdag ordnades storolycksövningen Sommarö ombord på Wasa Express. Det är viktigt att öva så man är redo om olyckan är framme på riktigt, säger räddningsledare.

På morgonen gick larmet vid räddningscentralen i Åbo. Wasa Express begärde assistans då en brand brutit ut på bildäck.

Branden på bildäck eskalerade snabbt och en kemikaliecontainer fick skador. En del av besättningen och räddningsmanskapet andades in giftig rök och fick evakueras med helikopter.

Brandmän ombord på Wasa Express under storolycksövningen sommarö2017.
Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen
Brand ombord på Wasa Express under storolycksövningen Sommarö2017.
Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen

Ur havet räddades 120 passagerare.

Under storolycksövningen bröt en brand ut på Wasa Express bildäck.
Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen
Personer räddas från havet under storolycksövningen Sommarö i Vasa.
Bild: Yle/Jukka Tyni

Scenariot ovan är en del av storolycksövningen Sommarö som utspelade sig ombord på Wasa Express och Kvarken under torsdagen.

Många myndigheter och frivilliga på plats

I övningen deltog flera myndigheter och frivilliga.

På plats var omkring 40 utbildade hjälparbetare och frivilliga från Röda korset samt sjöräddare från Finlands sjöräddningssällskap. Vasa sjöräddarförening deltog med fyra personer och en båt.

Räddningshelikopter hämtar patient.
Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen

"Väldigt skrämmande om det hade varit på riktigt"

En av dem som räddades från havet var Jasmine Soini. Hon fick vara med om att bli upphissad i en av räddningshelikoptrarna.

- Jag fick ett band runt mig och det gjorde lite ont. Det blåste också så man for hit och dit. Det var nog väldigt spännande.

Jasmine Soini deltog i räddningsövningen ombord på Wasa Express.
Bildtext Jasmine Soini räddades ur havet med helikopter.
Bild: Yle/Jukka Tyni

- Fast det var en övning var det ganska spännande. Att på riktigt vara med om något sånt här skulle nog vara mycket hemskt. Jag skulle nog vara väldigt rädd.

Under övningen kände Jasmine sig trygg.

- Allt gick jättebra. Räddningsmanskapet förklarade vad de skulle göra riktigt bra. Vi kan känna oss trygga.

Viktigt att öva – alltid lär man sig något

Västra Finlands sjöbevakningssektion fungerade som arrangör och operativ ledare för övningen som leddes från sjöräddningscentralen i Åbo.

Där jobbar ledningscentralsofficierare Torbjörn Enroth. Han tycker det är mycket viktigt att det ordnas storövningar av det här slaget.

- Man lär sig alltid något som man kan göra bättre om det skulle vara på riktigt nästa gång.

Torbjörn Enroth jobbar vid sjöräddningen i Åbo och deltog i storövningen ombord på Wasa Express.
Bildtext Torbjörn Enroth tycker det är viktigt att man övar så man är redo då det gäller.
Bild: Yle/Jukka Tyni

Även om allt är på låtsas strävar man efter att övningen ska vara så lik verkligheten som möjligt.

- Under en övning har man begränsat med tid så allt måste vara planerat. Alla enheter är beredda och vet om larmet i förväg så på det sättet är det inte som på riktigt. Men själva det praktiska arbetet sker på riktigt, säger Enroth.

Människor som räddats med helikopter under storolycksövningen Sommarö i Vasa.
Bild: Yle/Jukka Tyni

De som deltar i övningen var:

• Gränsbevakningsväsendet
• Österbottens räddningsverk
• Österbottens polisinrättning
• Vasa centralsjukhus
• Finlands Röda kors
• Vanda social- och krisjour
• Svenska Kustbevakningen
• Estlands polis
• Socialförvaltningen i Vasa
• Socialförvaltningen i Korsholm
• Korsholms hälsostation
• Trafiksäkerhetsverket
• MIRG-grupper från Åbo och Helsingfors
• Vasa Sjöavdelning
• Finlands Sjöräddningssällskaps sjöräddningsföreningar i Molpe och Vasa
• Frivilliga räddningstjänsten
• Air Navigation Services Finland Oy (ANS Finland)
• Läroanstalten VAMIA
• Svenska sjöräddningssällskapet
• Svenska Sjöfartsverket

Diskussion om artikeln