Svensk entreprenör: Finländare kan bli betydligt bättre på att nätverka
Den svenske entreprenören Anders Nilsson tycker att finländare kan bli betydligt bättre på att nätverka. Något som enligt honom har ett stort ekonomiskt värde.
När det EU-finansierade projektet Archipelago Business Development lanserades för Novias tradenomstudenter i Åbo var Anders Nilsson på plats för att inspirera studenterna till att bli bättre på att nätverka.
- Jag upplever att Sverige är lite mer välutvecklat när det handlar om nätverka, mingla och byta visitkort. Ofta när jag åker på mingel har jag 100 visitkort med mig, medan finländarna har noll visitkort med sig.
Att lyckas som entreprenör handlar givetvis inte bara om att dela ut visitkort, men enligt Anders Nilsson finns det en stor potential i att nätverka i Finland.
- Här finns en fantastiskt stor möjlighet. Jag upplever att man i Finland är lite blygare och då är ju möjligheterna desto större. Så den som blir bra på att nätverka kommer bli enormt framgångsrik.
Den svenske entreprenören, som bland annat är grundare till företagarnätverket Roslandsminglet, uppmanade Yrkeshögskolan Novias studenter till att samarbeta med skärgårdsföretagare.
- Nätverk är vägen till framgång. Studenterna kan besöka företagarna och vara med på olika aktiviteter. De kan också bjuda in företagarna till sig och då fråga hur man kan mötas och hjälpas åt tillsammans.
Jag försöker inspirera studenterna till att våga tro på sig själv. För det är där det börjar.
Anders Nilsson gav flera konkreta tips till studenterna.
- Försök vara nyfiken. På dig själv, på världen och omgivningen. Jag vill också att man ska våga ta plats och våga berätta om sina idéer. Det finns massa bra idéer och möjligheter. Jag försöker inspirera studenterna till att våga tro på sig själv. För det är där det börjar.
- Sedan är det också viktigt att nöta skosula. Göra mycket kundmöten, springa på många aktiviteter, springa springa springa, alltså energi och aktivitet är viktigt. Sist men inte minst: nätverka! Skapa och underhåll nätverk. Det är de viktiga hörnstenarna.
Projektet Archipelago Business Development vill skapa nya affärsmodeller och samtidigt också vara ett kunskapsutbyte i skärgården över nations- och generationsgränser.
- Det här är fantastiskt bra projekt och initiativ som jag tror starkt på. I Åboland finns förutsättningar för affärsutveckling och innovationer.
Samverkan mellan entreprenörer, nystartade företag och studenter kan skapa nya marknader och målsättningen är att fem nya Startup-företag etableras.
- Om det här projektet kan sammanföra goda krafter mellan studenterna och företagarna så finns det en gemensam nytta för gemensam framgång. Huvudsyftet med det projektet Archipelago Business Development är att skapa nya företag och nya arbetstillfällen.
"Zlatan är en superentreprenör"
Under sin föreläsning lyfte Anders Nilsson bland annat fram Sveriges superstjärna inom fotboll, Zlatan Ibrahimovic.
- Han bygger sitt varumärke på ett fantastiskt sätt. När Zlatan tog kontakt med Volvo för att marknadsföra Volvo tillsammans ökade både hans och Volvos varumärke. Volvo har aldrig sålt så mycket bilar som de gjorde när Zlatanfilmen lanserades.
- Zlatan är superentreprenör med fotboll som sitt hjärta. Han har förstått värdet i att bygga sitt eget varumärke och det nyttjar han nu i olika produkter och tjänster.
Är budskapet då att bli som Zlatan?
- Nej, inte bli som Zlatan. Kan vi inte göra så att vi hämtar inspiration från olika människor. Jag menar hur kritiserad har inte Zlatan varit när det handlar om att snacka för mycket. Han är ju snackarnas snackare, till och med så att vi svenskar rodnar. Men ändå tar vi honom till oss. För han har varit väldigt duktig på att leverera.
Fotnot: Företagarnätverket Roslandsminglet som Anders Nilsson är grundare till hjälper företagare verksamma i Roslandsområdet att knyta nya kontakter och göra fler affärer.
I Rosland (Norra Stockholm, Roslagen, Åland och Åbo) finns cirka 42 500 företag och antalet växer hela tiden. Av dessa bolag är cirka 20 procent aktiebolag.
