Ingen ansökan om permanent flyglicens från Nextjet
Nextjet har inte lämnat in någon ansökan om permanent flyglicens. Nextjets försäljningschef Jens Harrysson säger att det rör sig om ett missförstånd inom bolaget.
Robert Allard som är ansvarig för resebyråer och avtal på Nextjet sa på onsdagen till Yle Österbotten att bolaget fått ordning på sin ekonomi och ansökt om ett permanent operativt tillstånd.
- Det sitter vi nu och väntar på, sa Allard.
Ingen ansökan
På Transportstyrelsen säger enhetschef Simon Posluk att man inte fått in någon ansökan från Nextjet.
- Nej, vi har inte fått in någon ansökan från Nextjet om permanent operativ licens, säger Posluk.
Dialog
Posluk säger att Transportstyrelsen har en löpande dialog med Nextjet men man har inte haft gemensamma möten.
Har Nextjet redogjort för sin ekonomiska situation?
- Nej, för vår del börjar granskningen när bolaget skickat in en ansökan om operativ licens. Då tittar vi på eventuella kapitaltillskott och nyemissioner som bolaget gjort, säger Posluk.
Vad är det ni har diskuterat?
- Vi har sagt åt Nextjet att de har tid på sig till den 17 november. Vill de flyga efter det måste de visa hur de ska lösa den ekonomiska situation de befinner sig i. Där för vi en dialog med bolaget.
- Jag har förstått att de jobbar intensivt med att hitta en lösning.
Missförstånd
Försäljningschef Jens Harrysson på Nextjet säger att det rör sig om ett missförstånd där man gått händelserna i förväg. Nextjet har inte ännu lämnat in någon ansökan om permanent licens.
- Nej, det har vi inte men vi jobbar utifrån den plan vi gjort upp. Vi har goda förhoppningar om att vi kan fortsätta flyga efter den 17 november, säger Harrysson.
Någon nyemissionsanmälan finns inte heller registrerad hos Bolagsverket.
- I nuläget finns det inte så mycket mera att berätta säger Harrysson, som inte vill precisera tidpunkten för vare sig ansökan om flyglicens eller en nyemission.
Plats att fylla
Harrysson besökte Karleby för två veckor sedan och säger att han blev väl emottagen. Nextjet har en viktig funktion.
- Vi har en välfungerande produkt och en plats att fylla, både med tanke på affärslivet och alla släktband mellan Sverige och Finland, säger Harrysson.
Hur man hamnat i det knepiga ekonomiska läget vill Harrysson inte precisera. Men visst går vissa linjer bättre och andra sämre, branschen är utmanande också ute i Europa.
- Men visst är det en utmaning, det kan man säga rent filosofiskt. Det ska fan till att driva en flyglinje, säger Harrysson.
Fodringar
Just nu har Nextjet fyra aktuella krav riktade mot sig på omkring 2,1 miljoner svenska kronor uppger Kronofogden i Sverige. De gäller bland annat fodringar från flygplatserna i Örnsköldsvik och Arvidsjaur. De här kraven bestrider Nextjet.
Har era delägare gått in med mera kapital och så att ni har kunnat betala av vissa fodringar till kronofogden?
- Det är ju bra det i så fall. Jag vill inte precisera vem som betalt vad, men vi har ett gott samarbete med våra delägare, säger Harrysson.
Finns det en risk att någon fordringsägare begär Nextjet i konkurs?
- Jag väljer att passa på den frågan, säger Harrysson.