Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Trafiklärare provkör Strandvägen i Lovisa: Kunde ha blivit en full tia, men ...

Från 2017
Utsikit över väg.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

Alltför branta farthinder och vassa kantstenar drar ner på vitsordet för Strandvägen enligt trafikläraren Johan Hurmerinta. Det nylagade gatuavsnittet fortsätter att väcka debatt i Lovisa.

Vi sitter i den väl fjädrade bilskolebilen. Framför oss väntar Kaptensvägens backe och det första farthindret. Det gäller att bromsa.

- Stackars bil. Här guppar det ordentligt fast vi kör bara tio och femton kilometer i timmen, säger Hurmerinta.

Visst gungar det till en hel del vid korsningen till Strandvägen. För bilskolefordon och lärare har det blivit vardag.

Inne i en bil.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

- Gissa hur mycket det sliter på våra bilar och lärarnas ryggar samt ädlare delar. Här kunde staden nog ha byggt på ett annat sätt.

Enligt Johan Hurmerinta är det nog på sin plats att tänka på trafiksäkerheten och få ner hastigheterna på Strandvägen.

- Man kunde ha byggt chikaner på samma sätt som vid Kvarnbackens skola i Borgå. Då får man på ett lugnare sätt ner hastigheterna.

Postbilen är också i farten längs med Strandvägen. Chauffören skakar bestämt på huvudet, då trafikläraren frågar om synpunkter på slutresultatet.

Bil vid gupp.
Bildtext Kantstenarna i granit är vackra men vassa.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

- Strandvägen är något av Lovisas visitkort, en väldigt vacker gata, så det är tråkigt att den inte nu är så trafikvänlig, säger Johan Hurmerinta.

Förutom den branta guppen får också kantstenarna längs med trottoarerna kritik.

- Här finns det risk för att bildäck går sönder om man kör för nära kantstenen. De är alldeles för vassa.

Vid Skeppsbron håller en grävmaskin på och tuggar mark. Inte heller där ger föraren den nya Strandvägen sin välsignelse.

Trafiklärare sitter i bil.
Bildtext Trafiklärare Johan Hurmerinta.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

För trafikläraren blir helhetsvitsordet för den nya Strandvägen inte så högt.

- Vägen kunde ha fått en tia, den är nu ny och fin, men guppen och kantstenarna drar nog ner vitsordet till en sjua, säger Johan Hurmerinta.

En tia blir en sjua

Under själva byggnadsskedet fick en del bilar ta emot hårda smällar vid guppen.

- Efter det att vi nu fick Strandvägen helt klar har ingen lämnat in någon skadeanmälan, säger Markus Lindroos, som är chef för samhällstekniken på Lovisa stad.

Om det nu uppstår skador vid farthindren får bilisten stå för dem själv säger han.

- Vårt mål har varit att satsa på trafiksäkerheten, särskilt vid Skeppsbron.

Nästa år fortsätter förnyandet av Strandvägen norrut från Skeppsbron om allt går enligt planerna.

Diskussion om artikeln