Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Saneringen av vattenskadan drar ut på tiden i Sundom skola — nu slöjdas det i korridoren

Från 2017
Rektor Annika Snickars tittar in i slöjdsalen.
Bildtext Rektor Annika Snickars tittar in i slöjdsalen.
Bild: Yle/Anna Ruda

Sen skadegörelsen på skolgården i augusti har Sundomeleverna haft slöjdlektioner i vanliga klassrum och i korridorerna. Under renoveringen hittades asbest i slöjdsalens golv och det som skulle bli färdigt på tre veckor tar tre månader.

Sexorna gjuter pallar av betong och rundstavar. Enligt planen skulle klassen varit uppdelad i tre grupper och ha olika projekt, men på grund av utrymmesbrist gör nu alla samma sak.

- Eleverna har nog förstått att det är allvar, att vi inte har någon slöjdsal och nu får vi gilla läget, säger slöjdläraren Anna Korpisaari.

Anna Korpisaari hjälper slöjdeleverna.
Bildtext Slöjdläraren Anna Korpisaari hjälper eleverna i slöjden.
Bild: Yle/Anna Ruda

Sågar i korridoren

Rundstavar sågas till lämplig längd i korridoren och betong blandas och hälls i hinkar ute på gården. Hinkarna med den våta betongen och benen som sticker upp förvaras i ett utrymme i källaren.

Därifrån hämtas de en vecka senare och förs till ett klassrum där pallarna färdigställs. Inte helt optimalt men det går förvånansvärt bra, enligt Korpisaari.

- Vi springer av och an och det är svårt att hålla koll på alla elever, som tur har vi en medfostrare och ett skolgångsbiträde så vi är många vuxna, säger Korpisaari.

Willy Wulff gjuter pallar i betong.
Bildtext Willy Wulff
Bild: Yle/Anna Ruda

- Det är lite annorlunda att inte ha någon slöjdsal, men jag tycker det går bra, säger Willy Wulff som går i sexan.

- Jag tycker ganska mycket om slöjd så det är lite tråkigt, men jag tycker nog att det går ganska bra, säger Ingrid Harjunpää

- Jag tycker att det går ganska bra att ha slöjd utan slöjdsal, men det blir lite smutsigt, säger Victoria Kärkinen.

Victoria Kärkinen och Ingrid Harjunpää slöjdar i korridoren.
Bildtext Victoria Kärkinen och Ingrid Harjunpää
Bild: Yle/Anna Ruda

Vattenskada på grund av ofog

Slöjdsalen i skolan blev vattenskadad i slutet av sommaren på grund av ofog. Någon eller några hade fyllt en dagvattenbrunn på gården med gårdsstenar och slöjdsalen som finns i skolans källare vattenfylldes.

- Med eleverna tar vi den fostrande biten och våra elever är väldigt medvetna om att man inte ska förstöra, men det händer i alla fall, säger Sundoms skolas rektor Annika Snickars.

- Det är ju jättehemskt, tänk om det är någon som har gått i den här skolan förut och sen förstör de skolan, säger Victoria Kärkinen.

Damm orsakade brandalarm

När det nya golvet skulle gjutas orsakade damm att brandlarmet i skolan gick och hela skolan måste utrymmas.

- Brandlarmet tjöt i 25 minuter och då var det elever som var väldigt frustrerade över att det här har orsakats av någons ofog och att slöjdsalen därför behöver nytt golv, säger Snickars.

Från början var det tänkt att torkningen av golvet och renoveringen av slöjdsalen skulle ta tre veckor. När betonggolvet togs upp upptäckte man att de gamla vattenrören i golvet var isolerade med asbest och arbetet drog ut på tiden.

- När de bröt upp golvet bullrade det i hela skolan och dammade, säger Korpisaari.

Annika Snickars.
Bildtext Annika Snickars
Bild: Yle/Anna Ruda

När det blev klart att renoveringen skulle ta längre än beräknat erbjöd man från staden att Sundomeleverna skulle få slöjda i någon annan skola. Lärarna tyckte att det i alla fall var bättre att ordna slöjden i den egna skolan.

- Det har varit lite olika tankar om det här, men vi försöker tänka positivt, säger Snickars.

"Kunde använda skattepengar till annat"

Renoveringen belastar inte skolans ekonomi men Snickars funderar över vad skattepengarna skulle ha kunnat användas till istället.

- Vi skulle eventuellt ha fått något annat istället, kanske inte i vår skola, men någon annan skola i stan skulle kanske ha fått något åtgärdat istället, säger Snickars.

Nu är planen att eleverna ska få flytta tillbaka till slöjdsalen efter höstlovet i slutet av oktober.

Anna Korpisaari hjälper slöjdeleverna.
Bild: Yle/Anna Ruda

Hela skolans arbete påverkas

Att det inte finns någon slöjdsal påverkar också dem som inte har slöjd eftersom det slöjdas i korridorerna.

- När vi sågar benen till våra pallar har treorna sin undervisning på andra sidan fönstret i korridoren, säger Korpisaari.

För lärare och elever innebär renoveringen av slöjdsalen extra jobb.

- Vi bär saker av och an och allt kräver lite mer planering, säger Korpisaari.

Eleverna städar upp i klassen efter slöjdlektionen.
Bild: Yle/Anna Ruda

Medan slöjdsalen är ur bruk och renoveringen pågår sköts städningen i skolan av den ordinarie städpersonalen.

- Det krävs nog tålamod av alla. Det är smutsigt i skolan, men när renoveringen är klar ska det byggstädas, säger Snickars.