Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Drömmen om tåget lever vidare i Nakkila

Från 2017
Invånare i Nakkila utanför butiken.
Bildtext Anja Patjas tycker det skulle vara fint om tåget igen stannade i Nakkila.
Bild: Yle/ AG Karlsson

Invånarna i Nakkila har höga förväntningar på regeringens järnvägsreform. Tåget har inte stannat i kommunen på snart 35 år. Nu tror man på en ljusare framtid.

Det är liv och rörelse utanför butiken i centrala Nakkila, cirka 18 kilometer från Björneborg. Folk går in i butiken för att göra sina inköp.

Skolbarnen cyklar omkring och frågar vad Yle Nyheters reporter håller på med. Ibland stannar en buss och passagerare stiger av och på.

Vid den gamla järnvägsstationen är det tystare. I stationsbyggnaden finns ett lopptorg. Inte mycket påminner om att tåget i början av 1980-talet stannade här.

Nakkila kommun har inte gett upp hoppet om att återfå järnvägstrafiken. Kommunen har finansierat planeringen av en ny perrong, där man hoppas att tåg ska stanna i framtiden.

Ypperligt ställe för perrong

Tekniska direktören Harri Kukkula berättar att perrongen är tänkt att bli 250 meter lång. I anslutning till perrongen ska det finnas cykel- och bilparkering.

Bild på järnvägen i Nakkila.
Bildtext Här vill Nakkila att tågen ska stanna i framtiden.
Bild: Yle/ AG Karlsson

Kostnaderna för perrongbygget tros uppgå till hundratusentals euro. Kommunen är ändå redo att satsa en del, vilket passar ortsborna.

- Det skulle vara fint om tåget igen stannade i Nakkila. Man skulle få åka tåg till Björneborg och Harjavalta. Det skulle påminna om barn- och ungdomen, säger Anja Patjas utanför butiken.

Området som gjort för pendeltrafik

Enligt kommundirektör Matti Sjögren är Björneborg, Ulvsby, Nakkila och Harjavalta ett område med 100 000 invånare, och som gjort för lokal tågtrafik.

En tågstation har symbolvärde, men nyttan skulle vara stor också för arbetsplatspendlare och studerande. I dag är det bussen eller bilen som gäller i Nakkila.

Nakkilas kommundirektör vid järnvägen.
Bildtext Kommundirektör Matti Sjögren säger att god persontrafik är viktig för hela Satakunda.
Bild: Yle/ AG Karlsson

Regeringen planerar som bäst en reform av järnvägstrafiken. Landskapen och lokala aktörer ska samtidigt få bättre möjligheter att ordna regional och lokal tågtrafik.

- Här har ministern och ministeriet en bra chans att visa att man stöder lokal kollektivtrafik, säger Sjögren.

Stopp i Nakkila ger tre minuter till i restid

I dagens läge går tåg mellan Tammerfors och Björneborg. De stannar ändå inte i Nakkila, utan kör förbi med hög hastighet.

Enligt trafikplanerare Ville Turunen vid Satakunda förbund är spårkapaciteten inte ett problem på det här banavsnittet.

Något nytt lokaltåg kommer knappast på fråga, åtminstone inte i början. Turunen tror att det första steget kunde vara att få de existerande tågen att stanna i Nakkila.

- Det skulle innebära tre minuter till i restid. Med nuvarande tidtabeller känns det inte omöjligt.

Lokala tänker mer på helheten

Ville Turunen berättar att det i dag är VR och ministeriet som bestämmer var tåget stannar.

- Om det då efter reformen mer är de lokala som får bestämma kan vi tänka på helheten.

Den gamla stationsbyggnaden i Nakkila är ännu i gott skick.
Bildtext Den gamla stationsbyggnaden i Nakkila inhyser i dag bland annat ett lopptorg.
Bild: Yle/ AG Karlsson

Också mellan Raumo och Kumo i närheten av Nakkila planeras ny tågtrafik. På det banavsnittet behövs i så fall nya tåg.

VR ska spjälkas upp i tre olika bolag. Ett av dem är tänkt att bli ett materielbolag, därifrån till exempel landskap ska kunna köpa tåg.

Stor betydelse för hela Satakunda

Nakkilaborna är medvetna om att det inte blir en lätt match att övertyga VR, landskapet och beslutsfattare om vikten av lokal tågrafik.

- Det är nog viktigt för hela Satakunda att vi kan utveckla persontrafiken i det här området, säger kommundirektör Sjögren.

Vid butiken är det lite si och så med tron på tågprojektet.

- Staten gör sin egen politik, vi kan inget göra, säger Matti Lundén, på väg ut ur butiken.

Diskussion om artikeln