Filip Roms flyger fram över vattnet med en topphastighet på över 200 kilometer i timmen

– Rädd, nja jag skulle inte kalla det rädsla. Men lite självbevarelsedrift behövs ibland säger F1-båtföraren Filip Roms.
I motorbåtsportens kungsklass F1H2O gäller det att både kunna fatta beslut blixtsnabbt och vara lugn som en filbunke.
När 20 båtar flyger fram i en topphastighet på cirka 240 kilometer i timmen i en trång hamnbassäng kan vad som helst hända.
– Varje varv är olika och det gäller att kunna läsa både vatten och vind. Men det är också det som gör den här grenen så intressant.
Erfarenhet viktig
Att nå framgång med en F1-båt handlar om erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet.
– En oerfaren förare kan köra båten, men för att köra bra och vara framgångsrik krävs erfarenhet av att köra F1.
Körträningen begränsar sig i praktiken till tävlingsveckosluten, berättar Roms. Att försöka hitta motsvarande tävlingsförhållanden att köra i är svårt.
Själv kör Roms vattenskoter eller snöskoter – där handlar det också om fart och att kunna läsa terrängen.
Nacken blir alltid ond
Under det senaste halvåret har han jobbat mycket med fysträningen och då har det främst gällt att öka styrkan i bålen för att bättre klara av de snabba vändningarna med båten.
En muskelgrupp är ändå svår att träna.
– Efter varje tävling har jag ont i nacken, det hjälps inte hur mycket man än tränar, skattar Roms.
De sa att jag var på fel plats, för ung och oerfaren för serien.
När Filip Roms fick erbjudandet att köra F1 i dubbla världsmästaren Sami Seliös stall 2012 var det många som höjde ögonbrynen.
– De sade att jag var på fel plats, att jag är för ung och oerfaren för serien, berättar Roms.
Men tvivlarna fick äta upp sina ord, Filip Roms fick en flygande start på sin F1-karriär, blev sjua och knep fyra poäng.
Sin bästa placering hittills tog han i fjol i Frankrike då han var tvåa.
Ser fram emot en lång karriär
23-åriga Filip Roms är nu inne på sin sjätte säsong i F1H2O och fortfarande yngst. Regerande världsmästaren fransmannen Philippe Chiappe är 50-plussare, dubbla världsmästaren, stallägaren Sami Seliö är 42.
Men de yngre förarna är starkt på kommande. Italienaren Alex Carella som har ett hårt grepp om årets VM-titel är bara 32 och svensken Erik Stark som ligger tvåa fyller 30 år i år.
I den här grenen är man inte för gammal som 35.
Filip Roms har ännu en bit till den absoluta världstoppen, men han har alla förutsättningar nå sitt mål.
Till hans fördel kan räknas att han fick börja tävla i F1H2O som väldigt ung och har alla möjligheter att samla på sig rikligt med tävlingserfarenhet.
– I den här grenen är man inte för gammal som 35, utan man kan köra så länge man orkar och klarar av att köra båten, säger Roms och syftar på världsmästaren Chiappe.