Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Banbrytande order för ABB

Från 2017
Uppdaterad 09.10.2017 15:16.
Viking Grace utanför Beckholmen i Åbo.
Bildtext Viking Grace systerfartyg byggs i Kina och ska vara leveransklar 2020.
Bild: Yle/Linus Hoffman

Nu står det klart att ABB vunnit kampen om stora kontrakt för det nya kryssningsfartyg som Viking Line låter bygga i Kina. Det handlar bland annat om framdrivningssystemet Azipod som för första gången kommer att användas i en kryssningsfärja.

ABB levererar systemet till rederiets nya färja som byggs i Kina, av företaget Xiamen Shipbuilding Industry.

ABB:s leverans omfattar också elektriska kraftgenererings- och distributionssystem samt bogpropellermotorer.

Fartyget får 13 däck och kapacitet för 2800 passagerare och beräknas vara leveransklart 2020.

Viking Line ska sätta in fartyget på linjen Åbo-Stockholm.

Korta vändtider

Det elektriska framdrivningssystemet Azipod är enligt ABB särskilt väl lämpat för den höga effektiviteten och de korta vändtider som krävs i den finländska och svenska skärgården.

Precis som föregångaren Viking Grace kommer även den nya kryssningsfärjan att drivas av LNG-motorer. Viking Grace är däremot utrustad med konventionell axeldrivning och den nya färjan är det första kryssningsfartyg som förses med Azipod-drivenheter av den aktuella typen.

- Våra förväntningar på det nya fartyget är att hon blir den effektivaste kryssningsfärjan på hela Östersjön, eller kanske i hela världen, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Azipod-enheterna byggs i Helsingfors.

KÄLLA: STT.