Banbrytande order för ABB
Nu står det klart att ABB vunnit kampen om stora kontrakt för det nya kryssningsfartyg som Viking Line låter bygga i Kina. Det handlar bland annat om framdrivningssystemet Azipod som för första gången kommer att användas i en kryssningsfärja.
ABB levererar systemet till rederiets nya färja som byggs i Kina, av företaget Xiamen Shipbuilding Industry.
ABB:s leverans omfattar också elektriska kraftgenererings- och distributionssystem samt bogpropellermotorer.
Fartyget får 13 däck och kapacitet för 2800 passagerare och beräknas vara leveransklart 2020.
Viking Line ska sätta in fartyget på linjen Åbo-Stockholm.
Korta vändtider
Det elektriska framdrivningssystemet Azipod är enligt ABB särskilt väl lämpat för den höga effektiviteten och de korta vändtider som krävs i den finländska och svenska skärgården.
Precis som föregångaren Viking Grace kommer även den nya kryssningsfärjan att drivas av LNG-motorer. Viking Grace är däremot utrustad med konventionell axeldrivning och den nya färjan är det första kryssningsfartyg som förses med Azipod-drivenheter av den aktuella typen.
- Våra förväntningar på det nya fartyget är att hon blir den effektivaste kryssningsfärjan på hela Östersjön, eller kanske i hela världen, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.
Azipod-enheterna byggs i Helsingfors.
KÄLLA: STT.