Har du sett #metoo på sociala medier? - Det här är varför den sprider sig
Tiotusentals inlägg med #metoo har delats på sociala medier. Det är kvinnor som har blivit utsatta för sexuella övergrepp som delar med sig av sina erfarenheter för att belysa hur vanliga sexuella övergrepp egentligen är.
Startskottet till trenden var uppgifterna om Hollywoodprofilen och producenten Harvey Weinsteins upprepade sexuella övergrepp mot flera kvinnor.
Det var Hollywoodstjärnan Alyssa Milano som satte igång kampanjen på Twitter.
Flera kändisar följde exemplet, som till exempel sångaren Lady Gaga.
Också Yle X3Ms redaktörer Johanna Dikert och Michaela Rosenback delade med sig om sina upplevelser på X3Ms Instagramkonto.
Också män uppmanades att delta i kampanjen genom att visa sitt stöd.
Komikern och aktivisten Nick Jack Pappas skriver på Twitter att män inte ska berätta om att de har mödrar, systrar eller döttrar i debatten om sexuella övergrepp, utan att män ska säga att de har fäder, bröder och söner som borde bli bättre.
"Hora är sånt man får höra varje dag"
Unga berättar om erfarenheter av sexuella trakasserier.
Michaela Rosenback: Jag vägrar ta dina trakasserier som en komplimang
"Han börjar systematiskt gnida sitt lår mot mitt."
Johanna Dikert: Om rätten att vara full, glad, ha svinkort kjol och bli lämnad ifred
Skuldbeläggandet av offret i sexuella brott måste upphöra.