Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Har du sett #metoo på sociala medier? - Det här är varför den sprider sig

Från 2017
Uppdaterad 17.10.2017 11:29.
Alyssa Milano och en tweet som är photoshoppad i samma bild.
Bildtext Alyssa Milano och hennes tweet som startade kampanjen.
Bild: Brian To/REX/All Over Press

Tiotusentals inlägg med #metoo har delats på sociala medier. Det är kvinnor som har blivit utsatta för sexuella övergrepp som delar med sig av sina erfarenheter för att belysa hur vanliga sexuella övergrepp egentligen är.

Startskottet till trenden var uppgifterna om Hollywoodprofilen och producenten Harvey Weinsteins upprepade sexuella övergrepp mot flera kvinnor.

Det var Hollywoodstjärnan Alyssa Milano som satte igång kampanjen på Twitter.

Flera kändisar följde exemplet, som till exempel sångaren Lady Gaga.

Också Yle X3Ms redaktörer Johanna Dikert och Michaela Rosenback delade med sig om sina upplevelser på X3Ms Instagramkonto.

Också män uppmanades att delta i kampanjen genom att visa sitt stöd.

Komikern och aktivisten Nick Jack Pappas skriver på Twitter att män inte ska berätta om att de har mödrar, systrar eller döttrar i debatten om sexuella övergrepp, utan att män ska säga att de har fäder, bröder och söner som borde bli bättre.

Reflex som hänger i ett träd

"Hora är sånt man får höra varje dag"

Unga berättar om erfarenheter av sexuella trakasserier.

Michaela Rosenback

Michaela Rosenback: Jag vägrar ta dina trakasserier som en komplimang

"Han börjar systematiskt gnida sitt lår mot mitt."

Johanna Dikert, med Yle logo

Johanna Dikert: Om rätten att vara full, glad, ha svinkort kjol och bli lämnad ifred

Skuldbeläggandet av offret i sexuella brott måste upphöra.

Diskussion om artikeln