Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Experter oense om säkerheten vid plankorsningsolyckor

Från 2017
Plankorsningen i Raseborg.
Bild: Lehtikuva

Olycksutredningscentralen kommunikationschef Sakari Lauriala sade under en presskonferens på torsdagen att säkerheten vid plankorsningarna inte är den bästa. Trafis ledande expert Kirsi Pajunen delar inte Laurialas åsikt.

Lauriala sade till Yle att Olycksutredningscentralen har gett flera säkerhetsrekommendationer vad gäller bommar, säkerhetsarrangemang och varningsljus.

- Obevakade plankorsningar borde inte förekomma, sade Lauriala i Yles specialsändning.

Trafis ledande expert Kirsi Pajunen är av annan åsikt.

- Jag tycker inte det är så dystert, kontrade Pajunen.

Enligt henne inträffade det i medeltal litet över 50 plankorsningsolyckor årligen. Nu är antalet 30.

Enligt Pajunen är orsaken bland annat att flera plankorsningar har tagits ur bruk de senaste åren.

Polisen sade under torsdagens presskonferens att plankorsningen i Raseborg var oövervakad.

2000 farliga plankorsningar i Finland

I Finland finns det 2 800 plankorsningar, av dem saknar 2 100 säkerhetsanordningar.

Trafikverket delar i dem i sju kategorier beroende på hur stor sannolikheten är att där inträffar en olycka.

- Kategori sju är farligast. Plankorsningen i Raseborg var en femma, säger Pajunen.

När plankorsningarna bedöms tittar man bland annat på hur avlägset belägna de är, när man överväger varningsapparatur.

- En stor av dem finns inne i skogen. De är plankorsningar vid småvägar som på vintern helt kan sakna trafik.

- De kan också finnas på sådana ställen där det inte finns elektricitet. Att dra elkabel över långa avstånd är dyrt, säger Pajunen.