Stockmann gick med förlust - Lindex drog ner resultatet: "Våra kläder har varit för utmanande"
Stockmanns korrigerade rörelseresultat för juli-september blev en förlust på 1,4 miljoner euro, jämfört med en vinst på 4,8 miljoner under motsvarande period i fjol.
Orsaken till förlusten är Lindex svaga resultat.
Lindex rörelseresultat sjönk med tio miljoner euro samtidigt som resultaten för Stockmanns varuhus- och fastighetsverksamheter förbättrades en aning.
Stockmanns vd Lauri Veijalainen har gått in som styrelseordförande i Lindex för att reda ut problemen.
- Problemen med Lindex har kommit ganska snabbt. Vi tror att det finns två orsaker. Vi har inte haft rätt kollektioner och vi har haft för hög kostnadsstruktur.
För utmanande kläder på Lindex
Lindex tillförordnade vd Elisabeth Peregi medger att Lindex i år har misslyckats med sin kollektion.
- Till exempel har vi sålt blusar och skjortor som inte är så lätta att bära. Vi är duktiga på plagg som ligger rätt i modebilden. Men vissa av dem har haft skärningar som har varit för utmanande för vissa kunder. En del kunder bär till exempel gärna plagg som lämnar axlarna bara, men inte alla.
Hon säger också att en del av Lindex färger har varit svåra att kombinera med andra kläder.
- Jag tror också att en del kunder saknar basplagg av god kvalitet till ett förmånligt pris. Sådana kläder som är grunden i alla kvinnors garderob. Den svarta toppen, svarta byxan, vita skjortan, vita blusen, den gråa koftan. Våra kunder har inte hittat de här enkla plaggen hos oss.
Lindex kommer nu att välja de mest moderna plaggen med större omsorg och satsa mera på att erbjuda kunderna ett bassortiment. Lindex startar också ett sparprogram som är tänkt att spara tio miljoner euro.
- Vi ser över alla våra omkostnader och vårt sätt att arbeta. Vi går igenom vår organisation och våra processer och vår struktur. Vi vill skapa en mer flexibel och kundorienterad organisation på vårt huvudkontor i Sverige och de mindre kontoren i försäljningsorganisationen i Norge, Finland och Sverige, säger Elisabeth Peregi.
Men hon tar starkt avstånd från att minska antalet försäljare i butikerna.
- Nej, det gör vi inte! Nedskärningarna kommer inte att beröra butikernas personal.
Förändringarna i varuhusen fortsätter
Att Lindex, som förr kunde rädda hela Stockmanns ekonomi, nu går dåligt är förstås oroande. Lauri Veijalainen tror ändå inte att Lindex problem kan fälla hela Stockmann.
- Lindex är en viktig del av Stockmann, men det är fortfarande ett vinstbringande bolag. Vi är övertygade om att vi kan lösa problemen.
Trots den förbättrade försäljningen i Stockmanns varuhus är Lauri Veijalainen inte ännu nöjd.
- Vi är inte på långt när färdiga ännu. Riktningen är rätt och varuhusen kommer att vara vinstbringande nästa år. Vi måste ändå fortsätta att förnya oss. Vi skall bland annat få nya caféer och restauranger.
Näthandeln ännu blygsam
Stockmann skall också utöka sortimentet i sin nätbutik. För tillfället står den för bara en tiondel av försäljningen.
- Våra saldon är inte heller alltid korrekta på nätet. Ibland ser det ut som om en vara skulle vara slutsåld även om det finns flera i lager, och ibland säljer vi varor som redan tagit slut. Vi kommer att fixa det problemet också, säger Lauri Veijalainen.
Stockmanns verksamhet i Ryssland var i många år starkt förlustbringande. Nu har läget i Ryssland stabiliserats.
- Situationen är bättre. Vi har många kunder i vårt Nevskicenter och ryssarna är den största gruppen av turister som besöker våra varuhus i Finland, säger Lauri Veijalainen.
Koncernens omsättning var 242 miljoner euro under det tredje kvartalet, jämfört med nästan 264 miljoner under motsvarande kvartal i fjol.
Källor: Yle, FNB
Texten är kompletterad med Lauri Veijalainens och Elisabeth Peregis kommentarer 15.55