Hoppa till huvudinnehåll

Sport

On the road again – FSS serviceteam till skidåkarnas tjänst

Från 2017
Uppdaterad 01.11.2017 15:00.
Sportmagasinet: Rätt skida, valla och struktur - en tävlingshelg med Finlands Svenska Skidförbunds serviceteam - Spela upp på Arenan

Under vardagarna är Johan Öhberg lågstadierektor i Borgå, Stefan Storvall vd och försäljningsansvarig på ett geoenergiföretag i Kronoby. Under helgerna reser de landet runt och vallar skidor.

Som servicemän har de vunnit det allra största och finaste, OS-guld. Det var Storvall och Öhberg som preparerade skidorna åt Iivo Niskanen och Sami Jauhojärvi då de vann Finlands enda guld i Sotji 2014.

I dag fokuserar de på att skapa fördelar för Finlands Svenska Skidförbunds skidåkare, både vuxna och juniorer.

Jakten på den bästa skidan

Elitskidåkarna samarbetar vanligen med ett visst skidmärke, som förser dem med flera par skidor att välja mellan, beroende på före och väderleksförhållanden.

– Om en skidåkare har femton par skidor är det en våldsamt stor skillnad redan mellan själva skidorna, berättar serviceansvarige Johan Öhberg, som gärna hjälper till då idrottarna ska skaffa nya skidor.

Bra skidor gör också serviceteamets möjligheter att lyckas med vallning och struktur större.

Dagens ord är struktur

– Strukturen under en skida kan kanske jämföras med strukturen som finns på ett formel-1-däck. I F1 kör man också med olika däck i olika förhållanden och vi har egentligen oändliga möjligheter att skapa olika strukturer under en skida.

närbild på grej som används för att göra struktur under en skida
Bild: Yle

Beroende på om tävlingen går i klassisk eller fristil är vallateamets arbete olika.

– I en klassisk tävling jobbar vi mest med fästet, eftersom det inte går att skida utan bra fäste. Då får man sätta mindre resurser på glidegenskaperna och skidans struktur. Vid skidtesterna fokuserar vi på fästet och tar glidet mer ur erfarenhetsbanken.

Ett eget servicecenter

Serviceteamets resurser är begränsade, så då teamet i våras av ett transportföretag fick frågan om de måhända skulle vilja ha en egen vallatrailer, gick en dröm i uppfyllelse.

Finlands svenska Skidförbunds vallatrailer på en tävlingsplats
Bild: Yle

Det nya servicecentret togs i bruk i mitten av mars och sista veckoslutet i oktober inleddes en ny verksamhetssäsong, då bilen var på plats i Vuokatti för den första deltävlingen i Finlands Cup.

Inne i trailern finns nu fem vallabord, av vilka tre används av den egna servicepersonalen och två är uthyrda till FSS vallaleverantör, vilket Johan Öhberg hoppas ska ge en ännu bättre möjlighet att skapa fördelar för skidåkarna.

Från femton par till ett

Under en tävlingshelg dyker idrottarna upp dagen innan tävlingen och försöker tillsammans med servicepersonalen diskutera sig ner till maximalt tre skidpar att testa på tävlingsmorgonen.

Då utgår man från det före som är att vänta och tidigare erfarenheter av liknande förhållanden.

Stefan Storvall och Linnea Henriksson åker skidor i en backe.
Bildtext Stefan Storvall testar skidor med Linnea Henriksson, IF Femman, som ska välja skidpar inför tävling.
Bild: Yle

Efter morgonens test bestäms det vilket par som prepareras för tävlingen enligt de resultat som vallarna fått då de testat olika pulver och olika ytor på sina egna testskidor.

Också mästare misslyckas

Trots en erfarenhetsbank bestående av tusentals teståk som noggrant bokförts misslyckas även OS-guldvallarna ibland. Så skedde till exempel i en av FM-tävlingarna i våras.

– Dom gånger man misslyckas handlar det oftast om utmanande förhållanden. Det är både vått och torrt och vid noll grader antingen isar fästet eller fäster inte alls, som i Kontiolahti i mars.

– En faktor är förstås att medan servicemännen på landslagsnivå har en eller två skidåkare att ta hand om under en tävlingsdag, kan vi ha 10-15 skidåkare per vallare. Då är förstås chansen att man misslyckas också större, konstaterar Öhberg.

Tidtabell skriven på en bit paff.
Bildtext Serviceteamets tidtabell inför stafetten i Finlands Cup i Övertorneå i april

Eftertraktade experter

I FSS serviceteam ingår sex personer, som alternerar under vinterns tävlingshelger. I fjol var teamet på plats under tretton tävlingsveckoslut runtom i landet.

Flera av de vallare som gått i “vallaskola” hos FSS har senare värvats till olika landslag och åkt runt med dem till och med hela världscupsäsongen.

I vinter kommer Mats Johansson att jobba för Japans landslag, medan Johan Öhberg liksom förra säsongen kommer att samarbeta med Finlands B-landslag. Stefan Storvall var tidigare servicechef för Finlands A-landslag.

Vinterns rundresa har börjat

Efter säsongsöppningen i Vuokatti åker servicecentret härnäst till Muonio, där 80 skidåkare från olika FSS-föreningar kommer att vara på läger och där eliten tävlar om platser till världscupöppningen i Ruka i slutet av månaden.

Trailern är sannolikt på plats även i Ruka, men åtminstone i Rovaniemi och Vuokatti under de två följande deltävlingarna i Finlands Cup. Och så vidare.

Skidvallarna Johan Öhberg, Johan Ahlvik och Stefan Storvall håller paus i vallatrailerna.
Bildtext Skidåkarna har fått sina skidor och servicemännen Johan Öhberg, Johan Ahlvik och Stefan Storvall kan följa med skidåkarnas framfart på TV-skärmen.
Bild: Yle

För servicemännen kommer det att bli ännu en vinter med civilt jobb måndag till fredag och skidvallning på veckosluten. Från slutet av oktober till början av april.

– Visst frågar familjen ibland varför jag efter en hård arbetsvecka åker iväg och jobbar också på veckosluten, erkänner Öhberg.

– Det är för dom stunder då man får vara med och lyckas, då skidåkaren går i mål och man får säga “jess”.

Som i Sotji i februari 2014.

Sportmagasinet följde FSS serviceteam under FM-helgen i Övertorneå i april. Reportage i Sportmagasinet onsdag 1.11 kl. 19.00 i Yle Fem och Arenan.

Diskussion om artikeln