Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Västmetron är färdig - nu läggs hundratals miljoner på att renovera gamla slitna Helsingforsmetron

Från 2017
Metrolaituri.
Bildtext Metrostationen i Östra centrum är en av de mest använda men får vänta på renovering ännu några år.
Bild: Nella Nuora / Yle

Nu öppnar västmetron med splitternya stationer, perronger och konstverk. Kontrasten mellan de nya stationerna i väst och de gamla stationerna i öst kommer att vara stor.

Flera av originalstationerna på metrons stambana är fortfarande i ursprungsskick och ser alltså ut som de gjorde på 1980-talet.

Det här är man mycket medveten om på trafikverket i Helsingfors, HST, och det kommer att ändra, sakta men säkert.

Herttoniemen metroasema.
Bildtext Hertonäs metrostation står inför renovering.
Bild: Nella Nuora / Yle

Gamla stationer rustas upp inte bara för att de ska se snyggare ut, utan för att förbättra både säkerheten och tillgängligheten på dem.

- Gamla stationer har haft kanske bara en tillgänglig ingång med hiss, berättar Artturi Lähdemäki, infra- och materialchef på HST.

- Det är säkrare att ha två. Folk behöver dem, de blir äldre och behöver tillgängliga ingångar och därför förbättrar vi stationerna.

Liukuportaat metroasemalla.
Bildtext Rulltrappor passar inte alla - flera metrostationer behöver få en hiss till för att de ska vara tillgängliga för alla resenärer.
Bild: Nella Nuora / Yle

Biljetthallen vid Hagnäs metrostation har precis öppnat efter renovering, kvar är ännu arbetet med att installera en ny hiss.

Vid Brändö, Igelkottsvägen och Kvarnbäcken är stationerna redan renoverade.

Nästa år står Sörnäs station i tur, och också där bygger man nya ingångar i samband med att Tavastvägen byggs om och blir bilfri.

Hertonäs behöver också renoveras och Östra centrum ska byggas om när Spårjokern kommer - den ska ha ändstation i Östra centrum med förbindelse till metron.

Metrolaiturin liukuportaat.
Bildtext Östra centrums metrostation ska i framtiden ha anslutning till Spårjokern.
Bild: Nella Nuora / Yle

I något skede behöver också Järnvägstorgets metrostation ett lyft. Allt det här kommer förstås att kosta: enligt Lähdemäki allt från 15 miljoner till 50 miljoner per station, så vi talar om hundratals miljoner euro de närmaste åren.

Helt nya krav på säkerhet

De äldsta metrostationerna är redan 35-40 år gamla. När de byggdes var kraven på säkerhet helt andra än vad de är i dag.

De gamla stationerna uppfyller alltså inte samma säkerhetskrav som västmetrostationerna har haft.

Metroaseman kyltti hämärässä.
Bild: Nella Nuora / Yle

Nu försöker man förnya både teknik och övervakning på stationerna och samtidigt förstås ge dem ett ansiktslyft. Men blir då stationerna i öst lika fina som de i väst?

- Vi kan inte få lika fina stationer som västmetrons, de är superfina, säger Lähdetie.

Herttoniemen metroasema.
Bild: Nella Nuora / Yle

- Men Hagnäs renovering visar att man kan göra om gamla stationer också så att de motsvarar västmetrostationerna.

Grafik som visar bild på västmetrotåg

Häng med på västmetron - vi visar vart miljarden gick

Nu är starten fastslagen, se vad allt en miljard euro gav.