Åbo jobbar i Kina för att få hit kineser
Kina och turister från Kina har sedan länge varit en högt prioriterad marknad för Finland. Åbo stads turistbyrå Visit Turku har tagit ett steg till och placerat en anställd i Kina. Allt för att öka synligheten och den vägen locka fler turister till Åbo med omnejd.
Fakta är tydliga, antalet turister från Kina till Finland växer intensivt. Förra året besökte 356 000 kineser Finland, vilket motsvarar en ökning med 35 procent jämfört med året innan.
Kineserna är dessutom den turistgruppen som spenderar mest. År 2016 spenderade kineserna 335 miljoner euro under sina besök i Finland.
Åbo och Åbolands skärgård presenteras synligt i novemberupplagan av den kinesiska tidningen Vogue China. Enligt Visit Turkus vd Anne-Marget Hellén uppgår reklamvärdet på en dylik artikel till 600 000 euro.
Att man nu syns i Vogue China bottnar i en medveten satsning på Kina, en satsning som också har lett till att Visit Turku numera har anställd på plats i Kina.
Det finns en tydlig potential gällande turism från Kina
― Lotta Bäck
Åbo stad har ett täckande nätverk av vänorter i Europa. Åbo har också ett gällande samarbetsavtal med staden Tianjin i Kina, som ligger 120 kilometer från Peking.
Det är också där Visit Turku-medarbetaren Anitta Bergbom bor och jobbar från oktober till december. Det rör sig om ett två månader långt tjänstemannautbyte.
Lotta Bäck, marknadschef på Visit Turku, betonar att satsningen på att skicka en person till Kina handlar om att skapa kontakter, nätverk och förstås att få till personliga möten med aktörer inom resebranschen.
- A och O i Kina är att man har personliga kontakter och hela tiden får nya referenser. Vi hoppas på att det här ska leda till fler turister från Kina hit till Åboregionen. När man är där kan man möta kunder face to face och när man sedan kommer tillbaka till Finland är det mycket lättare att kontakta dem man har träffat i Kina. Vi har redan fått viktiga kontakter och idéer om vad som skulle intressera kineserna i produktväg.
Enligt Lotta Bäck finns flera anledningar till att fokusera på Kina. Framför allt handlar det ändå om den stora potentialen landet har för ett land som Finland.
- Just nu ser man en väldigt tydlig potential gällande turism från Kina, bland annat tack vare Finnairs goda flygförbindelser från flera kinesiska städer till Helsingfors-Vanda flygplats. Sedan är ju Åbos närhet till Helsingfors väldigt behändigt. För oss på Visit Turku handlar det mycket om att förlänga deras vistelse i Åbo.
Kimitoöns turismchef Benjamin Donner är inne på samma linje som Lotta Bäck. Han menar att det finns en gigantisk potential gällande turister från Kina.
- Kinesiskt resande ökar väldigt snabbt. Där finns mer och mer människor som vill ut och se världen och som också har pengar till det.
Benjamin Donner lyfter fram flera anledningar till varför Åboland lockar som resmål.
- Åboland är en fin destination. Vi har skärgården och många fina besöksställen. Sedan får man inte heller glömma att vi är en enkel destination. Kineserna landar i Helsingfors och ska snabbt vidare. Det vanliga hållet då är att åka till Åbo för att sedan ta båten vidare till Sverige, så det fungerar bra på det sättet.
Få en snabb upplevelse av det finaste vi har, det är sådant som kineserna vill ha
― Benjamin Donner
Unikt och berömt är väldigt viktigt för en kinesisk turist.
- En kines vill se unika och kända besöksmål. Det ska gärna vara något som de kan relatera till när de kommer hem. Där är till exempel Bengtskärs fyr något som har intresserat många resebyråer, eftersom det är Nordens största fyr. Stället är dessutom unikt och ett ställe som man gärna upplever.
- Sedan givetvis också skärgården i sig. Det är lätt att ta sig till skärgården och exempelvis Högsåra har lockat många kineser. Få en snabb upplevelse av det finaste vi har, det är sådant som kineserna vill ha.
Tidigare den här veckan deltog Benjamin Donner i en tvådagarsutbildning för företag på Kimitoön och i Salo gällande just turister från Kina.
Där lärde man sig enligt honom mycket om vilka marknader som finns i Kina och hurdana kundgrupper man kan satsa på. Även hur man når dem och hur man paketerar resan för dem.
- Det är väldigt viktigt är att kunna hantera kineser. Det är stor skillnad i hur man tar emot någon från Europa och någon från Kina. Kineserna har speciella krav och önskemål.
Fotografering väldigt viktigt för kineser
Benjamin Donner berättar att en kines vill uppleva och prova på väldigt mycket på väldigt kort tid. Lugn och ro är också ett försäljningsargument för kineser, men även det ska kunna göras på kort tid.
- En annan grej som är väldigt viktig för kineser är som alla vet det här med fotografering. Man vill hämta hem bevis på alla saker man har fått uppleva och alla ställen man har varit på. Så det är väldigt viktigt att ge tid och möjligheter för fotografering.
Lokal mat i all ära, men kineserna föredrar kinesiskt.
- Kineserna provar gärna på att smaka på lokal mat, men det är också väldigt viktigt att kineserna får kinesisk mat som man är van vid och känner sig trygg med. Det är någonting som vi måste lära oss att göra och kunna bjuda på.