Arbetsbankerna var effektivare än väntat och hjälpte 11 000 personer – men sedan försvann de
Syftet med arbetsbanker var att hjälpa personer som har svårt att få jobb. Systemet lades ner 2016, men i efterhand visar det sig att arbetsbankerna var effektivare än man trodde.
Staten hoppades på 31 företag som skulle bli arbetsbanker och hjälpa långtidsarbetslösa, unga och personer med funktionsnedsättning att få jobb.
Det blev inte riktigt som väntat, endast 21 företag ställde upp och alla orkade inte ens hålla på hela tiden.
Trots det visar färsk forskning att arbetsbankerna fungerade ganska bra.
- Man lyckades förmedla förvånansvärt många arbetslösa via de här arbetsbankerna, säger Rita Asplund, forskningsdirektör på Näringslivets forskningsinstitut ETLA.
Nästan 11 000 personer fick hjälp
Arbetsbankerna fungerade så att företagen antingen anställde personerna själva eller hyrde dem till andra företag. Företagen kunde också agera arbetsförmedling och hitta jobb i andra företag.
Mot det här fick företagen en ersättning.
Trots att färre företag än väntat ställde upp kan systemet visa upp goda siffror.
Totalt sysselsatte arbetsbankerna nästan 11 000 personer under åren 2012, då systemet inleddes i liten skala, fram till 2016 då systemet lades ner.
Äldre ut i arbetslivet, unga tillbaka till utbildning
Rita Asplund säger att arbetsbankerna var effektiva på två olika fronter.
Dels lyckade de få långtidsarbetslösa med gedigen arbetserfarenhet ut på arbetsmarknaden.
Dels förefaller de ha varit rätt effektiva i att hjälpa ungdomar.
- Unga med låg utbildning och lite arbetserfarenhet hjälptes både ut på den öppna arbetsmarknaden, men också tillbaka in i utbildningssystemet, vilket jag tycker är en väldigt bra sak.
Tillbaka till ruta ett
Mot den bakgrunden borde arbetsbankerna kanske aldrig ha lagts ner.
Men det fanns klara brister som borde ha åtgärdats.
Många av de arbetslösa fick kanske bara en visstidsanställning. När den var slut var det ingen som plockade upp dem utan de gick tillbaka till arbetslöshet.
- Så de började egentligen från början. De var inte längre långtidsarbetslösa utan de fick ställa sig längst bak i kön och gå igenom hela processen på nytt, säger Asplund.