Munkar, champagne och Humpsvakar när västmetron startade

Västmetron körde igång med buller och bång. Hundratals människor köade för att rymmas med på det första metrotåget från Mattby till Nordsjö på morgonen klockan 5.09.
Klockan halv fem på lördagsmorgonen har det redan bildats en lång kö till metrostationen utanför köpcentret Iso Omena i Mattby i Esbo. Några studerande i halare, en hel del festprissar och förstås en hel del orangeklädda entusiaster kan urskiljas bland människorna.
Oleg Stikhin står i kön tillsammans med sina studiekompisar. De har kommit direkt från en fest i Otnäs och har därför inte sovit under natten.
– Jag är här för att uppleva den här historiska händelsen som jag själv har väntat länge på!
Är det fest fortfarande?
– Definitivt!
Stikhin har varit väldigt intresserad av projektet och följt med vad som hänt i medierna ganska så noga.
Han kommer själv att utnyttja västmetron ofta, efttersom han bor i Otnäs.
– Jag måste ganska ofta åka till Helsingfors så metron sparar mig lätt två timmar per vecka.
Orange munkar
Inne i metrostationen är det fullt ös. Orange karameller och munkar delas ut till de första lyckliga passagerarna som lydigt ställer sig i kö för att få gå ner i själva metron.
En del har klätt sig i frack, långklänning eller andra roliga kostymer. Pirjo Pakonen är en av dem som är klädd i orange från topp till tå. Orange jacka, orange tunika, orangea örhängen, orange munkjacka och också en hårslinga har hon färgat orange.
– Orange är jag också till sinnes!
Pakonen jobbar för Helsingforsregionens trafik och bor själv i Alberga. Hon vaknade lite efter klockan tre på natten och kan knappt vänta på att få sätta foten på den nya metroperrongen.
– Det är spännande och fantastiskt! Vi har varit så förväntansfulla tillsammans med mina arbetskompisar. Riktigt snart är vi där!
Hon förväntar sig att allting löper på smidigt och att invånarna också ska gilla metron.
– Jag tycker att alla nya stationer är fina, de speglar sin omgivning väl.
Säkerhetsvakterna har full koll på situationen och släpper endast ner några människor åt gången för att inte det första tåget ska bli för fullt.
När det första metrotåget tuffar in på stationen börjar hurraropen och när dörrarna öppnas väller människorna in i de nya fina vagnarna.
Tiina Kujala hör till en av dem som lyckades komma på det första tåget.
– Det har varit ganska spännande eftersom man har väntat på det här jättelänge. Det såg först ut som att man kanske inte skulle rymmas med på det första tåget, men här är vi nu!
Hon är inte alls morgonpigg men lyckades ändå ta sig till Mattby klockan halv fem.
– Jag funderade nog på om det alls var värt att gå och lägga sig igår.
Också Kujala ger tummen upp för de nya metrostationerna.
– Jag tycker att dom är jättefina och lite annorlunda Det är roligt att man har satsat på dom.
Teknologorkestern Humpsvakar stiger på vid Aalto-universitetet och spelar i metron till medresenärernas förtjusning.
– Vi är här för att metron just öppnade, metron behöver oss och vi behöver metron, konstaterar en lycklig teknolog.
De planerar att spela så länge fingrarna håller ihop.
Kommer ni att använda västmetron ofta?
– Jättemycket! Jag bor i Böle så jag kommer att åka västmetro nästan varenda dag och det är häftigt, säger teknologen.
Oväntat många ville vara först
Två herremän som vill vara anonyma berättar att de lyckades ta det första tåget från Nordsjö till Mattby. De steg på i Hagnäs.
Varför ville ni åka på det första tåget?
– Varför inte? Det är en spännande händelse efter en viss väntan.
De hade inte väntat sig att så många skulle vilja resa med det första tåget klockan fem.
–Jag tänkte inte att det skulle komma så många att ett helt metrotåg fylls, men det gjorde det!
Häng med på västmetron - vi visar vart miljarden gick
Nu är starten fastslagen, se vad allt en miljard euro gav.