Gamification av museiverksamhet – spelelement blir del av virtuellt besök på museum
Museiverksamhet lider kanhända av en tråkighetsstämpel, men det vill man råda bot på i Närpes. Om ortens hembygdsförening får finansiering så kommer man att införa spelelement som en del av det virtuella museibesöket.
Enligt Kaj Irjala, som är verksamhetsledare vid Närpes hembygdsförening, är man än så länge ensamma i Österbotten med idén.
Sedan ett år tillbaka har man hemma vid sin dator kunnat besöka Bengtsgården och jordbruksmuseet i Närpes genom att göra en virtuell rundvandring i dem.
Nu vill Irjala ta det hela ett steg längre och införa spelelement som en del av det virtuella museibesöket.
Samla poäng under ditt museibesök
Enligt Juho Hamari, professor i gamification, finns det olika sätt man kan göra spel av museiverksamhet.
Å ena sidan kan man spela spelet på plats i själva museet, till exempel i stil med Pokémon Go där man med hjälp av mobilen samlar poäng under besöket.
Å andra sidan kan man spela museets spel hemma framför datorn. På så vis är museibesökaren inte beroende av särskilda öppethållningstider.
Gamification gör museet roligt
Kaj Irjala tycker för sin del att det är viktigt att museisektorn fortsätter att utvecklas inom detta område. Han drar paralleller till utvecklingen i skolvärlden.
- Förr ansåg man att undervisningen inte skulle vara rolig men idag har man en annan syn på saken.
Nu tycker pedagogerna att förutsättningen för att undervisningen ska fungera är att eleven uppfattar den som rolig. Och lite samma tendens kommer det att vara i museivärlden, menar Irjala.
- Gamification tar bort tråkighetsstämpeln och gör museer roliga, säger han.
Den här artikeln är skriven av Rosita Pellas. Texten är en del av ett övningsarbete i radiojournalistik som medieettor vid Åbo Akademi i Vasa utfört på Yle Österbotten.