Åland - största stålköparen i hela Europa
Allt är gigantiskt när Byggab bygger Pommerns nya docka. 700 ton stål ska levereras med 40 långtradare från Luxemburg till Pommerns docka i Mariehamn.
Det innebär att Byggab just nu är Europas största köpare av stål.
- Nu börjar logistiken löpa, säger Byggab-chefen Bengt Eriksson förnöjt när han blickar ut över det enorma bygge som Pommerndockan utgör i Västra hamnen i Mariehamn.
Allt är stort. Den väldiga kompressorn brummar högt och ihållande på kajen.
Den gigantiska pålmaskinen ute på kajen orsakar inget större oljud - men det speciella med den är att den är den näst största som någonsin tillverkats i världen.
Bygget har pågått i drygt två månader och nu börjar man se hur dockan kommer att gestalta sig.
Stålsponten som pålmaskinen trycker ner fogas ihop bit för bit innanför de linjer - också de tjocka balkar av stål - som lagts ut som riktmärken.
Beräknad arbetstid för spontarbetet är 100 dagar.
Arbetet har inletts med bygget av kajen som blir dockans insida.
Intensivt förarbete
Förberedelserna tog två månader av intensivt pusselarbete för att få logistiken att fungera.
Leverantörer i olika länder ska lokaliseras och kontrakteras, transporter ska samordnas och transportbolagen ska också övertygas om att skattegränsen kräver att deklarationer görs.
Två stora transportbolag kör nu på heltid för Byggab och dockbygget.
- Först nu har vi fått ordentligt med materialleveranser, säger Bengt Eriksson som utöver allt annat är logistikchef.
Stålet kommer från Luxemburg och transporteras med långtradare. 700 ton stål totalt, 40 långtradare. Leverantören är världens största tillverkare av stål och har över 200 000 anställda.
- Det är en stabil leverantör och vi känner oss trygga. Vi får det vi beställer och våra leveranser är prioriterade på högsta nivå vilket är väldigt ovanligt. Alla våra leverantörer tycker att det här är exceptionellt roligt och vi väntar många studiebesök i vår.
Pålar från Polen
Vid det här laget har över 20 leveranser anlänt med långa spontprofiler på 16-21 meter. Utöver detta ska 400 ton rörpålar av stål levereras från Polen.
De sammanlagt 43 rörpålarna ska bära dockplattan. Stålleveranserna kommer att pågå i flera månader framåt.
Dessutom levereras 1 000 ton armering från Lettland.
- Det är oerhört mycket stål och betong i det här projektet. Betongmässigt är dockbygget det största som någonsin gjorts på Åland. Det är special hela vägen, konstaterar Bengt Eriksson.
Lokala entreprenörer - Widmans Betong levererar betongen och Söderström & Karlsson grus och sprängsten.
Bara grusleveranserna på 10 000 kubikmeter kräver 300 bilar.
Jämsides med spontarbetet pågår jobbet med att borra in tjocka dragstag djupt in i berget under dockan.
När dockan pumpas ur innebär det en lyftkraft på 50 000 ton och utan starka fästen seglar dockan iväg som en båt.
När dockan vattenfylls pressas dockplattan neråt med lika stor kraft.
- Det är jättestora krafter och alla ingenjörer har fått fundera mycket.
Dockan är ju som ett stort badkar som man försöker trycka ner i vattnet.
Om en månad från nu kommer allt att se helt annorlunda ut på byggplatsen, ännu mera arbetare och ännu fler maskiner.
Många nyfikna
Det gäller att få rull på jobbet, annars stannar det upp. Om ett drygt år, i december 2018, ska allt vara klart.
Många nyfikna samlas för att betrakta bygget, men byggplatsen är stängd.
- Men jag brukar möta folk vid grinden och berättar gärna.
Bengt Eriksson är lugnet självt där han står i skitiga arbetskläder, van som han är att jobba med det praktiska.
- Projektet är stort men vi uppfinner inte hjulet på nytt. Det har byggts ett antal dockor runtom i världen. Det här jobbet är tekniskt bra mycket lättare än Vårdöbron. Här har vi inga strömmar och inga vågor.
Han hinner inte nöta soffan hemma på länge än. Parallellt med dockbygget startar Byggab också utbyggnaden av Eckerölinjens hamnar, först i Berghamn och sedan i Grisslehamn - och också där behövs väldiga mängder stål, 1 500 ton stål och dubbelt så mycket armering.
Text: FNB