McDonald's och KFC kan snart stämplas som "utländska agenter" i Ryssland
En rysk politiker föreslår att amerikanska snabbmatskedjor som McDonald's och KFC klassas som utländska agenter i Ryssland.
Förslaget kommer hack i häl på en nyligen stiftad lag som klassar internationella nyhetsmedier som utländska agenter.
Boris Chernyshov, medlem av den ryska statsduman, kallar snabbmatskedjornas marknadsföring "manipulativ".
Han anser också att snabbmatskedjorna bidrar till förfallet av den ryska matkulturen.
- Vissa studier visar att amerikansk snabbmat påverkar kroppen och hälsan negativt. Deras reklam förskönar konsumtionen av de här produkterna, säger Chernyshov.
Medier och snabbmat
Det är inte första gången McDonald's råkar ut för trubbel i Ryssland. 2014 stängdes flera av kedjans lokaler i Ryssland på grund av "sanitära brister".
Tidigare i veckan klassades nyhetsorganisationer som CNN och Washington Post som utländska agenter.
Åtgärden ses som ett svar på ett motsvarande beslut av amerikanska myndigheter som ledde till att ryska medier som RT och Sputnik måste registreras under samma stämpel.
- Första steget är att se på amerikansk snabbmatsreklam som kommunikation från utländska agenter. Sedan gäller det att introducera lagar som ser till att amerikanska snabbmatskedjor registreras under rätt stämpel, säger Chernyshov.
McDonald's har 35 000 anställda i Ryssland och runt 430 restauranger i Ryssland. Hur lagen skulle påverka personalen förblir oklart.
För tillfället väntas Rysslands president Vladimir Putin underteckna lagen som registrerar internationella medier som utländska agenter.
Källor: HS, Newsweek