Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Metron leder till att busslinje från Drumsö till Kampen läggs ner - tusentals Drumsöbor protesterar

Från 2017
Passagerare stiger av buss 21V på Drumsövägen.
Bildtext Arkivbild.
Bild: YLE/Fred Wilén

Över 2 500 Drumsöbor har undertecknat en adress om att bevara bussen som går från södra Drumsö till Helsingfors centrum. Bussen ska få en ny rutt från och med januari 2018 på grund av metrotrafiken.

Enligt planerna ska buss 21 efter årsskiftet åka från Hallonnäs till Skillnaden, via Drumsö metrostation.

Den kommer att ersätta busslinje 20 som går till Skillnaden, medan metron ska ta över trafiken till Kampen och Helsingfors centralstation.

Nu har över 2 500 Drumsöbor skrivit under en adress för att bevara en direkt bussförbindelse mellan Hallonnäs och Kampen.

Monica Tallberg
Bildtext Monica Tallberg är engagerad i att bevara busslinje 21v.
Bild: Yle / Petter Blomqvist

– Det finns 8 000 människor som bor på Hallonnäs som har haft buss 21v som den viktigaste förbindelsen till Kampen. Visst kommer det att gå att ta sig dit med hjälp av metron men det kommer bli svårare för till exempel människor med barnvagnar eller äldre med rullatorer, säger Monica Tallberg, en av de Drumsöbor som undertecknat adressen.

Enligt Tallberg är tanken att metrostationen ska fungera som knutpunkt bara för dem som bor nära stationen, men inte för dem som bor längre ifrån.

– Om man bor en kilometer ifrån metrostationen så vinner man varken tidsmässigt eller besvärsmässigt. Det kommer garanterat inte gå på 25 minuter som det tidigare gjort att ta sig till tågstationen om man ska byta till metron i stället för att åka buss hela vägen.

"Ge metron en chans"

Tero Anttila, avdelningschef på Helsingforsregionens trafik (HRT) uppmanar Drumsöborna att ge metron en chans.

– Besök metron och pröva den och gör sedan en bedömning. Matarlinjesystemen är ännu nya och vi måste se i januari hur helheten fungerar, säger Anttila.

– Det kommer naturligtvis att finnas områden där resetiderna blir lite längre, till exempel i södra Esbo, men i genomsnittet så går det snabbare än tidigare.

Enligt Anttila hör det till det normala att det kommer kritik när en förändring är på kommande.

Tero Anttila
Bildtext Tero Anttila
Bild: Yle / Petter Blomqvist

– Vi kommer att göra som vi normalt gör, och det är att kontrollera hur det nya systemet fungerar. Om det uppstår förseningar eller trängsel så justerar vi tidtabeller eller rutter. Men jag kan inte på förhand lova några åtgärder förutom att vi kommer justera om vi senare ser att det behövs förändringar.

Enligt Anttila har antalet passagerare på buss 21v minskat med omkring en tredjedel sedan metron öppnade och på buss 20 med runt hälften.

Monica Tallberg säger att idealet skulle vara att bussarna skulle gå till både Skillnaden och Kampen men att buss 21v är den viktigaste.

– Hälsostationerna på Drumsö skickar ofta patienter till Kampen för att göra laboratorieprov. Det är ofta äldre människor eller barnfamiljer som behöver ta den rutten och då är det besvärligt att komma hem om det inte finns en direkt busslinje, säger Tallberg.