Plock från Slush 2017: Relevans och direkt fastighetsförmedling

Slush vice vd Nicolas Dolenc har ännu adrenalin i blodet efter att ha varit på scenen och han berättar att det gått åt en massa kaffe på Slush.
På Slush hemsida presenterar han sig som “make, vän, vice vd för Slush och tidigare professionell basketspelare och allt detta i just denna ordningsföljd”.
På agendan i år finns bland annat att åtgärda olika problem från tidigare år och att föra samman rätt människor med varandra. Intresset för Slush är i år lika stort som tidigare.
Dolenc berättar att mässan blivit litet för stor för entreprenörerna som har haft litet svårt att hitta de människor som är relevanta för dem och att man nu i år försökt förbättra på de här punkterna.
- Andra grejer vi gjort i år är att hämta in olika evenemang- och programkoncept som för de människorna som är intresserade av samma ämnen närmare varandra, berättar han.
I praktiken betyder det att alla talare använder en extra timme av sin tid för att delta i de andra programmen. Efter sina anföranden går de vidare till en studio där också åskådarna kan ställa frågor.
Fastighetsförmedling utan fastighetsförmedlare
Rudi Skogman är en av företagarna på årets Slush. Han är vd och grundare av fastighetsförmedlingsbolaget Blok där idén är att vara en modern fastighetsförmedlare som automatiserar hela processen med fastighetsförmedling.
Istället för att ha en förmedlare som kör omkring och visar lägenheter så får algoritmer sköta hela grejen.
- Människor visar själv sina lägenheter för människor känner ju själv till sina lägenheter bäst, förklarar han konceptet.
Byråkratin sköts sedan av företaget så försäljarna behöver bara visa upp lägenheterna och svara på de direkta frågorna om dem.
Idén fick Skogman när han använde en traditionell fastighetförmedlare då han sålde sin egen lägenhet. Han insåg att 7000 euro gick i förmedlarens ficka vid första visningen - pengar han kunde ha sparat själv om han inte haft en mellanhand.
Skogman säger att de flesta lägenheterna sålts till högre pris än medelprisen på marknaden och att det också gått snabbt att få dem sålda den här vägen.
Just nu verkar företaget i hela landet med betoning på de största städerna men Skogmans sikte är att utvidga till de andra nordiska länderna där det finns en liknande bostadsmarknad som hos oss.
- Vi kommer först att göra alla möjliga misstag här i Finland och vi kommer att testa allt så att vi har processen rätt före vi far till något annat land, ler Skogman.
Slush nu av optimal storlek
Evenemanget är ungefär lika stort som ifjol och de önskar inte i deltgarantal växa större än så här i Finland.
I år har Slush 20 000 deltagare varav 2600 startup-företag, 1 600 investerare och 600 mediadeltagare, berättar vice vd:n Nicolas Dolenc.
Som ställe är Helsingfors ypperligt med tanke på att Finland ligger halvvägs mellan Asien och västerländerna så branschfolk från USA och Asien kan logistiskt behändigt mötas här.
Slush pågår till fredagen den 1.12 i Helsingfors.
Slush bekämpar trakasserier med svineriförbud, namnskylt och ljusare garderob: "Du får inte bete dig som en gris"
Slush tar i med hårdhandskarna mot trakasserier.