Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Båttillverkaren om lotsbåtsolyckan: Båten är byggd för att klara hårdare väderförhållanden

Från 2017
Jens Ahlskog är vd på Kewatec i Karleby
Bildtext Jens Ahlskog, vd på Kewatec i Karleby
Bild: Yle/ Kjell Vikman

Karlebyföretaget Kewatec beklagar fredagens lotsbåtsolycka i Finska viken. Vi är chockade och bestörta, säger vd Jens Ahlskog.

Beskedet om fredagens lotsbåtsolycka utanför Emsalö som krävde två liv har väckt bestörtning på företaget Kewatec i Karleby.

Olycksbåten tillverkades på varvet i Karleby så sent som hösten 2015 och är byggd för att klara hårdare väderförhållanden än de som rådde då olyckan skedde.

- Båten ska klara fyra meters våghöjd och över 20 meters vindstyrka per sekund, säger Jens Ahlskog.

Vid olyckstillfället var vindstyrkan kring 15 meter per sekund och våghöjden drygt två meter.

Myndighetsbåtar ska ha mycket god stabilitet

Ahlskog säger att det är omöjligt att spekulera i vad som kan ha orsakat olyckan.

- Lotsbåtar och andra myndighetsbåtar är byggda för att ha mycket god stabilitet. Det är väldigt konstigt att något sådant här har hänt.

Den snabbgående lotsbåten är av modellen Kewatec Pilot 1500. Båten är 15,4 meter lång och 5,1 meter bred. Skrovet är indelat i fem vattentäta sektioner och en separat styrhytt.

Inga olyckor tidigare

Företaget har byggt tolv lotsbåtar av samma typ som olycksbåten. Ingen av dem har varit inblandad i någon olycka tidigare.

- Det har varit en väldigt populär båttyp, säger Ahlskog.

Båten är certifierad av Teknologiska Forskningscentralen VTT.

Bistår myndigheterna i olycksutredningen

På måndag åker Ahlskog till Helsingfors för att hjälpa myndigheterna i utredningen av olyckan. Kewatec bistår med konstruktionsdetaljer om båten.

- Det ska bli mycket intressant att få veta mera om olycksförhållandena. Nu har vi bara tillgång till de uppgifter som stått i medierna.

I ett pressmeddelande på sin webbplats framför Kewatec sitt deltagande till offrens anhöriga och arbetskamrater.

Sjöbevakningen skulle vända den kantra båten, men den sjönk under räddningsinsatsen.

Orsaken till dödsolyckan utanför Emsalö fortfarande oklar

Båten kan antagligen bärgas först nästa vecka.

Diskussion om artikeln