"Turismen i Fiskars gynnas av nya alkohollagen"
Den nya alkohollagen ger små bryggerier flera möjligheter. Turismen gynnas när vi får sälja flera produkter direkt till kunderna, säger Jari Leinonen från Fiskars bryggeri.
Fiskars i Raseborg är ett välbesökt turistmål. Förutom butiker och restauranger finns det också ett bryggeri på den gamla bruksorten.
Men hittills har Fiskars bryggeri inte haft möjlighet att sälja alla sina produkter i sin egen butik.
- Många turister har druckit vår öl till lunchen, men sedan har de inte haft möjlighet att köpa den från vår butik om det har varit någon av våra starkare sorter, säger Jari Leinonen.
60 procent till butikshyllorna
I och med den nya alkohollagen får matbutikerna sälja 5,5 procentiga alkoholdrycker.
Små bryggerier får dessutom sälja så kallat hantverksöl direkt till kunderna. Det betyder alkoholprodukter som framställs av malt och som innehåller högst 13 procent alkohol.
Till små bryggerier räknas sådana som tillverkar under en halv miljon liter öl om året.
På Fiskars bryggeri ligger årsproduktionen runt 100 000 liter per år. Ungefär 60 procent av den mängden landar på matbutikernas hyllor.
Konkurrensen ökar mellan småbryggerierna
För tillfället tillverkar Fiskars bryggeri en ölsort som har en alkoholprocent på 5,5.
En av de svagare ölsorterna är sådan som skulle må bra av lite mer stomme och kommer troligtvis att få en högre alkoholprocent, förklarar Leinonen.
- Men i övrigt kommer vi att hålla de svagare ölen som de har varit hittills.
Jari Leinonen tror att det nu blir en rätt hård konkurrens om vilka nya produkter som ryms med på butikshyllorna.
- I framtiden kan vi erbjuda några fler ölsorter, men jag vet inte vilka av dem som når butikshyllorna, säger han.
Små ekonomiska fördelar
Fiskars bryggeri har som plan att öka sin öltillverkning en aning. Men Jari Leinonen tror inte att den nya alkohollagen kommer att innebära några stora förändringar rent ekonomiskt.
Främst handlar det om att ge bryggerierna flera möjligheter och att minska på begränsningarna.
- Vi får mera variation i vår butik och man behöver inte förklarar för turisterna varför de inte får köpa våra starkare produkter i vår butik. Det är en bra förnyelse som gynnar turismen, säger Jari Leinonen.
