Trafikverket börjar planera tryggare plankorsningar i Raseborg och delar av Lojo
Raseborgs stad och Trafikverket möttes på onsdagen (20.12) till en första träff för att börja planera tryggare plankorsningar på Hangö-Hyvingebanan i Raseborg och delar av Lojo.
Vid Raseborgs stad är ansvariga gatuchefen Piia Nordström mycket nöjd efter första träffen.
- Det är en grundlig process och det känns som att vi har en bra botten, säger Nordström.
Som bakgrund finns en utredning från år 2014 som Trafikverket har gjort. I den har man sett på olika åtgärder för att förbättra korsningssäkerheten på Hangö-Hyvingebanan.
Den planen uppdateras nu.
- Processen, hoppas vi, möjliggör och medför sig i snabb takt konkreta byggprojekt och att säkerheten på banan förbättras, säger Nordström.
Många farliga korsningar
Det finns i dag 17 plankorsningar i Raseborg och hela 12 av dem saknar varningsanordningar.
Sedan år 1997 har 17 plankorsningar permanent tagits bort i Raseborg, visar Trafikverkets statistik. Men det finns ännu jobb att göra.
Den tragiska olyckan i Skogby där fyra människor miste livet i en krock mellan en rälsbuss och ett arméfordon har nu satt fart på arbetet med att se över korsningarna.
Samtliga korsningar i Raseborg ses över och dessutom berörs två plankorsningar i Lojo.
De korsningarna ligger nära plankorsningen vid Bålabyvägen som ligger i Raseborg. Eventuella förändringar vid Bålabykorsningen kan också påverka de två korsningarna i Lojo.
Processen kör genast igång
Arbetet med att se över korsningarna kör genast igång.
Strax efter jul, den 28 december, kommer information om att Trafikverket inleder planeringsarbetet att publiceras i tidningar och på bland annat Raseborgs stads webbplats.
Trots att planeringen utförs i Trafikverkets regi deltar närings-, trafik- och miljöcentralen samt Raseborgs stad starkt i samarbetet.
Hur arbetet ska gå till finns beskrivet i banlagen.
Hälften av plankorsningarna i Raseborg har redan försvunnit
Sedan år 1997 har 17 plankorsningar försvunnit.