Påhittad satirisk självständighetskampanj via Twitter väcker succé i Spanien
En satirisk kampanj i Spanien har blivit en succé på sociala medier. Kampanjen handlar om den hypotetiska regionen Tabarnia.
Det handlar om en kampanj där en bit av Katalonien förklaras självständig - en bit som skulle höra till Spanien men inte till Katalonien.
Syftet med kampanjen, som förs på internet, är att skapa en fiktiv region - kallad Tabarnia (provinserna Barcelona och Tarragona).
En vädjan där det krävs att regionen Tabarnia ska bli "en ny autonom region" inom Spanien - självständig och fri från Katalonien har samlat 25 000 underteckningar.
Katalanska politiker har skapat misär i Tabarnia, och invånarna i Tabarnia har rätt att bestämma över sin egen framtid.
El País artikel om kampanjen för Tabarnia
.
Kampanjen följer på de katalanska separatisternas omfattande försök att utropa självständighet för den spanska regionen Katalonien och frigöra regionen från det övriga Spanien.
Både Barcelona och Tarragona hör till de områden som har motsatt sig ett självständigt Katalonien.
Den parodierande kampanjen använder sloganer som "Frihet för Tabarnia" och "Katalonien rånar Tabarnia" - en klar imitation av de fraser som används av dem som vill få Katalonien att bryta sig loss från Spanien. Katalanska separatister har i åratal bombarderat invånarna i Katalonien med den här sortens påståenden.
Kampanjen för Tabarnia leds av en grupp som kallar sig "Barcelona är inte Katalonien" (jfr: "Katalonien är inte Spanien") och har fått stor publicitet - framför allt på Twitter, men också i de stora dagstidningarna.