Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Lugnt men lite trångt när Esbobussar slutade gå till Helsingfors

Från 2018
Uppdaterad 03.01.2018 16:26.
Orangeklädd personal delar ut metrokassar till passagerare i Mattby bussterminal.
Bildtext Många hjälpande händer i orange färger fanns på plats i Mattbys nya bussterminal.
Bild: Yle / Ted Urho

Västerleden. Det är onsdag morgon, klockan är sju. Trafiken löper på som vanligt i bägge riktningar, med ett undantag: det är helt tomt i bussfilen.

Metro- och bussmärket lyser i mörknet.
Bildtext M-märket guidar den morgontrötte rätt till Mattby bussterminal.
Bild: Yle / Ted Urho

Sedan halv fem på onsdag morgon har de gamla bussrutterna i södra Esbo ersatts av nya. Klockan halv åtta på morgonen är det ändå ingen rusning.

- Nästa vecka när skolorna börjar kommer här att vara betydligt större trängsel, förutspår Petri Nissinen, kollektivtrafikplanerare vid Helsingforsregionens trafik (HRT).

Petri Nissinen poserar i en knallgulrock framför plattform nummer ett i bussterminalen i Mattby.
Bildtext Petri Nissinen är kollektivtrafikplanerare vid HRT.
Bild: Yle / Ted Urho

Trots att de stora passagerarhorderna lyser med sin frånvaro är det inte folktomt i den nyöppnade bussterminalen i Mattby.

Alla stora mediehusen verkar ha reportrar på plats, HRT är välrepresenterat av ett flertal vandrande infopunkter i granna orange västar medan byggbolagets ingenjörer och tekniker springer omkring i orange rockar.

Passagerare väntar på att plattformen ska öppnas.
Bildtext Ingen morgonrusning.
Bild: Yle / Ted Urho

Vid en plattform står två bibliotekarier och delar ut godis medan de påminner om sina tjänster på övervåningen.

Tio plattformer och 72 avgångar i timmen

15 busslinjer har terminalen i Mattby som hemhållplats. Det betyder över 1600 avgångar och ankomster i dagen. Under en rusningstimme avgår som mest 72 bussar från de tio plattformerna.

- Kapaciteten kommer att räcka till, åtminstone tills metron når Stensvik. Då flyttas ju ett antal linjer härifrån dit, säger Petri Nissinen.

Ingången till nya bussterminalen i Iso Omena.
Bildtext Ingången till Mattby bussterminal.
Bild: Yle / Ted Urho

Bussterminalen i Mattby är skinande ren och splitterny. Ändå sneglar Nissinen fundersamt över axeln vid en av plattformerna.

- Ettans plattform blev lite trång. Svängutrymmet då bussen ska backa ut är lite för litet, säger han.

Positiva reaktioner bland användarna

I vimlet bland reportrar, vandrande infopunkter och ingenjörer vandrar ett svenskspråkigt par lugnt omkring.

Orangeklädd personal delar ut metrokassar till passagerare i Mattby bussterminal.
Bildtext Info om de nya busslinjerna fanns det gott om.
Bild: Yle / Ted Urho

- Nej vi ska inte åka någonstans idag, vi kom bara för att titta på, skrattar paret vars namn inte fastnade på band eller ansikten på bild.

De är också positivt inställda till de nya bussrutterna.

- Vi fick nu bättre förbindelser från Notudden till Hagalund. Och att ta metron in till stan är väldigt praktiskt.

En trappa upp jobbar Kaija Heiliö och Nico Chavo i Laura’s café.

Nico Chavo och Kaija Heiliö poserar bakom disken i kaféet de jobbar i.
Bildtext Nico Chavo och Kaija Heiliö jobbar på kafé i Iso Omena.
Bild: Yle / Ted Urho

- Vi har sålt bättre idag morse än igår, då bussarna inte ännu gick, säger Chavo.

Kaféet öppande klockan sju, berättar Heiliö.

- Fast lite bättre kommers hade vi nog väntat oss, måste jag medge.

Diskussion om artikeln