Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Fulla vagnar under metrons eldprov – "Det var aldrig meningen att alla ska få en sittplats"

Från 2018
Uppdaterad 08.01.2018 18:30.
Människor som är i färd med att stiga av metron.
Bildtext Lediga sittplatser i metron rådde det stor brist på då det nya systemet med matartrafik testades på allvar.
Bild: Marja Väänänen / Yle

På måndagen stod metron till och från Mattby inför sitt eldprov. Då testades de nya arrangemangen med matartrafik i form av bussar till metron för första gången på allvar. Under morgonens rusning tog sig tusentals personer till arbetet samtidigt.

Den värsta rusningen löpte relativt smidigt. Åtminstone om man får tro Helsingforsregionens trafik (HRT).

– Den maximala kapaciteten, både sitt- och ståplatser, var i användning under den värsta rusningen, säger Jonne Virtanen, avdelningschef vid HRT.

Rulltrapporna skapade flaskhals i Mattby

Men vid 8.20-tiden då Petra Miettinen steg på metron i Ängskulla var vagnarna redan proppfulla – trots att det bara var den andra hållplatsen.

– Jag skulle önska ens ett par busslinjer in till Helsingfors! Jag förstår att det är dyrt att upprätthålla ett dubbelsystem men mina resor blir dubbelt längre så här, säger hon.

ihmisiä menossa metroon
Bildtext Arkivbild.
Bild: Marja Väänänen / Yle

Yle Huvudstadsregionen frågade på sociala medier metropassagere om deras erfarenheter av måndagens eldprov.

En skriver att vid halv åtta-tiden hade rulltrapporna neråt till perrongen i Mattby gett upp, vilket skapade en flaskhals. I övrigt löpte trafiken smidigt.

Också andra kritiserar rulltrapporna för att de går för långsamt och täpper till strömmen av människor.

"Dålig första upplevelse"

En skriver också att etappen mellan Mattby och Drumsö gav en dålig första upplevelse av den nya metrovardagen – trots att bussturen till metrostationen fungerade bra.

Men väl på stationen började problemen hopa sig.

– Metron i Mattby var alldeles fullproppad. Redan ett par minuter före avgång var vagnen så full att det kändes som om ett fel beslut i trafikplaneringen. Antingen måste metrotågen gå tätare i rusningstrafik eller så måste tågen bli längre, kommenterar kvinnan på Facebook.

Ihmisiä menossa liukuportaissa
Bildtext Rulltrapporna till och från perrongerna får kritik.
Bild: Marja Väänänen / Yle

Tero Anttila, avdelningschef för kollektivtrafiken vid HRT, säger att matartrafiken verkar ha fungerat bra och att problemen under den första dagen av det stora testet har uppstått i och kring metrotågen.

– Jag har inte nåtts av en enda kommentar om busstrafiken, säger han.

Buss.
Bildtext Passagerare önskar att bussar fortfarande skulle trafikera mellan södra Esbo och Helsingfors centrum.
Bild: Kalevi Rytkölä / Yle

Vissa tog följande tåg

På sociala medier har diskussionen gått het eftersom många var tvungna att stå i metron under rusningstiden. Sittplatserna räckte inte till åt alla under resan.

En del stannade därför kvar på perrongen i väntan på följande metrotåg och, förhoppningsvis, en sittplats.

Virtanen säger att HRT är medveten om att det är trångt under rusningstiden – men hänvisar till att tiden för den riktiga toppen trots allt är ganska kort.

– Det har aldrig varit meningen att alla ska få sittplats under rusningstiden, säger Virtanen.

Personer kliver på västmetron.
Bildtext Trängsel då många skulle åka metro på måndagsmorgonen. Arkivbild.
Bild: Yle/Sofia Strömgård

Tero Anttila säger att trängseln på tågen delvis orsakades av en störning i en säkerhetsanläggning vid Fiskehamnen klockan 7.15 och ett mindre problem med växlarna något senare.

– Då blev fem tåg några minuter försenade vilket ledde till att fler passagerare än det var tänkt klev på de första försenade tågen i Mattby, säger han.

Svårt att förutspå framtiden

Även om all teknik klaffar, vågar Anttila ändå inte påstå att det inte är trångt också de kommande dagarna.

Många är nämligen lediga på måndagar och fredagar så tisdag, onsdag och torsdag är de allra livligaste dagarna, säger han.

– Så det är svårt att förutspå om mindre teknikstrul och ökad passagerarmängd väger upp varandra, säger han.

Ett metrotåg vid perrongen.
Bildtext Västmetron öppnade i november 2017.
Bild: Yle/Christoffer Kaski

Att det skulle bli så här pass trångt kunde ingen ana, menar Anttila.

– Vår uppfattning, baserad på tiden då bussarna gick parallellt med metron, var att passagerarantalet kan stiga över 60 000 per dag.

Exakt hur många som använde sig av metron under den första dagen av de nya arrangemangen med matartrafik till metron klarnar senare i veckan.

Diskussion om artikeln