Posten och K-butiken tog över hemkörningen av butiksvaror till äldre i Hangö
I och med att Tom Asplund stängde sin affär i Hangöby i december slutade också hemkörningen av butiksvaror till äldre Hangöbor. Nu har Hangö stad beslutat om ett samarbete med K-Supermarket och Posti Hemtjänst.
I slutet av december fanns det 26 personer i Hangö som både var klienter inom servicecentralen för äldreomsorg och behövde butiksservice.
Kriterier
Ledningsgruppen inom grundtryggheten har beslutat att butiksservice beviljas som en stödtjänst för klienterna förutsatt att vissa kriterier uppfylls.
För det första ska klientens funktionsförmåga vara nedsatt på grund av hög ålder, sjukdom eller funktionshinder så att hen inte själv kan sköta sina butiksärenden.
Dessutom ska klientens anhöriga eller närstående inte heller kunna sköta butiksärendena för klientens del.
Avgiften är åtta euro per gång för insamling och hemtransport. Om klienten dessutom vill att Postens anställda ska plocka in varorna i skåp hemma hos klienten är avgiften nio euro per gång.
Hemkörningen sker en gång i veckan och det förutsätts att klienten är kontokund hos K-Supermarket.
Beställning
Matvarorna beställs via e-post eller så för man beställningsblanketterna till K-affären.
Om klienten själv eller anhöriga inte kan hjälpa till eller föra beställningen till butiken kan hemvården hjälpa klienten med beställningen.
K-butiken plockar ihop varorna medan Posten sköter om hemkörningen enligt de kontrakt som har gjorts upp.
Klienterna har fått information om förändringen som trädde i kraft redan den 19 december.
Grundtrygghetsnämnden i Hangö ska ännu formellt godkänna stödtjänsten på sitt möte den 11 januari.