Karlebybo fixade egen super-rullstol

Kim Byström i Karleby tröttnade på att ta sig fram med vanlig rullstol som vinglar och slirar. Tillsammans med Tom Wiik byggde han ett betydligt stabilare fordon. Kimobilen fungerar både i backar, trottarkanter och snö.
Bilen är tillverkad av glasfiber och har alla finesser som vanliga bilar har.
- Den har allt som andra fordon och lite till. Handtagsvärmare, farthållare, blinkers och tuta, säger Byström.
Kimobilen är dessutom höj- och sänkbar. Är det till exempel mycket snö kan man lyfta chassit med 20 cm.
Bilen är öppen baktill så att Byström kan rulla ombord med sin rullstol. Det finns ett lås som garanterar att rullstolen inte åker ut igen.
- Det är ett motorhuvslås från en Mercedes, säger Wiik.
Bilen är eldriven och väger bara 160 kg. Den har en motor per hjul, de finns i fälgarna.
Maxhastighet är 25 kilometer i timmen och elen borde räcka till för att köra omkring 60 km.
Lyftar, hissar och cyklar
Wiik och Byström har haft en rad projekt tillsammans. De har fixat med radiostyrda flygplan och fyrhjulingar. Och byggt en hiss som kan lyfta Byström 60 cm upp till hans husvagn.
De har också gjort en stålyft. Den är egentligen tre maskiner i en som både kan hjälpa Byström att komma upp ur rollstolen och lyfta honom om han faller.
De har också producerat två cyklar som man sätter fast på rullstolen.
- Kim lånade en cykel från sjukhuset men den hade ingen hjälpmotor. Man kan inte cykla långt med armkraft, den vi byggde har en elmotor som hjälper till.
- Det som behöver förbättras förbättrar vi, säger Wiik.
Rullade ner i dike
Kimobilen kan ta sig fram både på skogsvägar och över trottoarkanter.
- Den har fungerat ganska bra, men en del missöden har det varit.
Wiik berättar om dagen då Byström ringde honom från ett dike.
- Han sa att nu kan jag komma och ta lös honom. Han hade rullat bakåt ner i ett dike.
Han hann rulla ännu längre ner innan Wiik kom fram.
- Och då hade vi inget lås så rullstolen kunde rulla ut. Jag satt och höll i mig i styret för att inte åka bakåt, säger Byström.
Men vanligen går Kimobilen mjukt över ojämnheter i vägar och duger både i skog och på is.