Bilister tröttnade på halt väglag - överbelastade Trafikverkets tipstelefon
Trafikverkets tipstelefon slog ett tvivelaktigt rekord då linjen fick ta emot 20 000 samtal i december. Transportföretagare klagar på försämrat vägunderhåll, medan Trafikverket skyller på nya väderförhållanden.
Trafikverkets telefonlinje är till för att man ska kunna meddela om en väg behöver underhåll, i vintertid närmast plogning eller sandning.
Förra året var överlag ett exceptionellt brådskande år för linjen och i december sattes rekord för antal samtal på en månad, då runt 20 000 ringde in. Det ledde till att hela 3 000 samtal blev obesvarade.
Antalet samtal har fördubblats på tio år, vilket enligt yrkeschaufförer är bevis på försämrat vägunderhåll från myndigheternas sida.
- Underhållet har blivit sämre vilket märks till exempel i att man nu för tiden ofta sandar bara i korsningar, säger tidnings- och postutdelaren Asko Humaloja i Kiuruvesi.
Trafikverket: kustvädret är boven
På Trafikverket erkänner man inte direkt bristerna i vägunderhållet, samtidigt som underhållschefen Jukka Karjalainen medger att budgeten är den samma som för ett decennium sedan.
Det betyder mindre resurser på grund av försämrad köpkraft. Det är ändå inte den huvudsakliga orsaken enligt Karjalainen.
- Telefonsamtalen har ökat delvis på grund av att fler känner till telefonlinjen, och delvis på grund av förändrade väderförhållanden.
Karjalainen menar att det "kustväder", som är vanligare i Finland i dag, är boven. Med kustväder menar han väder där temperaturen växlar av och an runt nollstrecket.
- Då förändras vägförhållandena snabbt, det är halt överallt samtidigt, och även om alla enheter skickas ut på en gång hinner vi inte reagera tillräckligt snabbt på allt.
Resursfråga
Ett sätt att råda bot på väglagskrisen är att höja underhållsklass på fler vägar, det vill säga ställa hårdare krav för att säkerställa att de blir underhållna.
Problemet här är såklart pengar – då 600 km väg fick förhöjd status vid årsskiftet betydde det samtidigt en halv miljon extra utgifter i året för Trafikverket.
Karjalainen säger att ett annat sätt skulle vara att förkorta tidskraven på att få vägarna i skick. Nu är kravet underhåll inom sex timmar på många vägar, men med strängare krav skulle antalet klagomål minska.
Även då behövs mer resurser, påpekar ändå Karjalainen.
Artikeln baserar sig på Autoilijoiden mitta tuli täyteen liukkaiden teiden kanssa – jopa Liikenneviraston puhelin meni tukkoon skriven av Veli-Pekka Hämäläinen.