Facebook ändrar linje: Färre nyheter och mindre reklam i flödet - mera delbart material istället
I framtiden kommer ditt Facebookflöde att fyllas med mindre material från företag, Facebooksidor och mediabolag, och mera uppdateringar av vanliga människor.
Ändringen kan skada nyhetsorganisationer och andra företag som använder Facebook för att förmedla innehåll.
Tanken bakom Facebooks nya linje är att få användare att aktivera sig och kommunicera mera med varandra istället för att känna sig deprimerade och isolerade.
Det här ska göra tiden man spenderar på sociala medier mera meningsfull.
Forskning visar att sociala medier kan vara bra för vår hälsa då vi använder dem för att växelverka med andra personer.
Mark Zuckerberg
De nya algoritmerna minskar på sådant material i Facebookflödet som användare tar till sig passivt, så som nyhetsuppdateringar och olika företags reklamuppdateringar.
Antalet betalda nyhetsinlägg kommer ändå inte att minska.
- Forskning visar att sociala medier kan vara bra för vår hälsa då vi använder dem för att växelverka med andra personer, säger Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Enligt Zuckerberg kan det få oss att känna större sammanhållning och mindre ensamhet, vilket på lång sikt ökar välmåendet.
- Å andra sidan är det kanske inte lika bra att passivt läsa artiklar eller titta på videor, även om de skulle vara informativa eller underhållande.
Du slipper (en del av) reklamen
I framtiden kommer alltså ditt Facebookflöde att fyllas med mindre material från företag, Facebooksidor och mediabolag, och mera uppdateringar av vanliga människor.
Enligt företaget kommer antalet videor att minska eftersom Facebook anser dem vara passiverande. Annars har Facebook inte gett ut några klara riktlinjer för hurdant innehåll som företaget anser vara meningsfullt.
Facebook har gått i den här riktningen redan ett tag: de vill erbjuda användare ett utrymme för diskussion och sammanhållning mera än att vara en nyhetskälla.
Forskaren Oh Se-uk
Många människor använder Facebook som en viktig nyhetskälla. Det här kan alltså förändras nu.
- Facebook har gått i den här riktningen redan ett tag: de vill erbjuda användare ett utrymme för diskussion och sammanhållning mera än att vara en nyhetskälla, säger Oh Se-uk, en forskare vid the Korea Press Foundation.
Enligt Oh Se-uk kommer antagligen trafiken från Facebook till nyhetsmedias nätsidor att minska.
Betalda reklaminlägg kommer inte att påverkas, men företag som använder Facebook för att kommunicera med sina kunder utan att betala kommer att känna av förändringen.
Förstärkt bubbla?
Facebook har länge kritiserats för att skapa olika "bubblor" där användaren bara ser sådant material som vänner och likasinnade delar, gillar eller publicerar.
Enligt Facebook liknar det här det sätt på vilket man växelverkar med sina vänner offline.
Dessutom säger företaget att användare utsätts för mer mångsidiga världsåskådningar på Facebook än i den fysiska världen, men uppgiften är svår att verifiera eftersom Facebook sällan ger andra tillgång till sin data.
Enligt forskaren Oh är det ännu för tidigt att säga om Facebooks ändrade linje kommer att förstärka "filterbubbel-effekten" eller inte.
- Vi får se vad som händer, säger han.
Källa: AP
Jonas Jungar: Hälften kollar bara rubriker, få kommenterar och väldigt mycket sker via Facebook - så här konsumerar ni nyheter och så här tänker vi
Intressant information om våra medievanor i ny undersökning.
Facebook lanserar chattverktyg riktat till yngre barn - vad händer med all data som samlas in?
Vill ge föräldrar ökad kontroll över barnens onlinetillvaro.