Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Köpcentren blir bara fler samtidigt som handeln flyttar till nätet – mat, lek och upplevelser ska locka framtidens kunder

Från 2018
Uppdaterad 19.01.2018 08:17.
Inne i köpcentret Iso Omena i Esbo.
Bildtext Köpcentret Iso Omena i Esbo.
Bild: Ilkka Klemola / Yle

Ännu för några år sedan hörde bättre restauranger till ovanligheten i köpcenter. Förr var det snabbmat som gällde, men nu satsar köpcentrum stort på ett mångsidigt restaurangutbud.

När flera människor antingen vill minska på sin konsumtion eller väljer att köpa varor på nätet blir det allt viktigare för köpcentren att hitta nya sätt att locka kunder.

Därför finns det nu flera restauranger, nöjen och aktiviteter än förr i köpcentren.

Vi har fokuserat mycket på att erbjuda sådana tjänster som man inte får online

― Martin Österberg, marknads- och kommunikationsdirektör vid Citycon

Upplevelser som man inte får med några klick

I Helsingfors centrum har köpcentret Kamppi en hel våning med restauranger. Också i andra köpcentrum lanseras nya restauranger som ska locka kunder även kvällstid.

Upplevelser finns också i form av olika aktivitetsparker och där barn och vuxna kan ägna sig åt lek och spel. Iso Omena i Mattby, Esbo, erbjuder både en aktivitetspark och virtuell verklighet.

Restauranger och biograf i köpcentret Iso Omena i Esbo.
Bildtext Restauranger och biograf i Iso Omena.
Bild: © 2015 Kuvatoimisto Kuvio Oy

- Vi har fokuserat mycket på att erbjuda sådana tjänster som man inte får online, säger Martin Österberg, marknads- och kommunikationsdirektör vid Citycon som äger Iso Omena och flera andra köpcentrum.

Österberg talar om tjänster som är online resilient, som alltså inte påverkas av webbhandeln. Vilka upplevelser och tjänster som lockar människor att åka till ett köpcenter - eller vistas lite längre - är den stora frågan.

Företag som erbjuder gym, bowling, biografer och andra aktiviteter kan i framtiden bli ännu vanligare.

En del köpcenter har också gratis barnpassning och motionsrundor för seniorer på programmet.

På många ställen kan man parkera bilen gratis och det finns fräscha toaletter. Huvudsaken är att kunden trivs och vill använda sin tid och sina pengar just här.

Köpcentren tror att butiksytan minskar

En barometer som gjorts bland företagare som äger eller driver köpcenter visar att många tror att nöjen och tjänster kommer att öka i framtiden, medan butiksytan kommer att minska speciellt när det gäller klädbutiker och varuhus.

Köpcentret i Böle ska ha en hall där man året om kan spela beach volley på en sandstrand och surfa på vågor

De två stora köpcenter som just nu byggs i Böle och Fiskehamnen i Helsingfors gör båda reklam för upplevelser. Köpcentret i Böle ska bland annat ha hall där man året om kan spela beach volley på en sandstrand och surfa på vågor.

Bra läge med goda förbindelser med kollektivtrafik är något som väntas bli allt viktigare i framtiden.

Kauppakeskus Itis
Bildtext Köpcentret Itis i Östra centrum ligger vid metron.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Affärerna försvinner inte helt

Samtidigt är det också viktigt att köpcentren har ett brett utbud av butiker, så att kunderna hittar det de söker.

Alla är nämligen inte intresserade av att shoppa på webben.

- Jag går mest till köpcentrum och butiker. Jag tycker om att se plagget och prova det, säger en kvinnlig studerande som sitter på café i Iso Omena tillsammans med sina morföräldrar.

Jag tycker om att se plagget och prova det

Varken hon eller morföräldrarna verkar tycka ett webbshoppande är speciellt behändigt. Först får man vänta på att paketet kommer och om kläderna inte passar blir det besvär med att skicka tillbaka sakerna.

Herrkläder i klädaffar
Bild: Mostphotos

Många tror att fysiska butiker kommer att ha en viktig roll också i framtiden.

Det finns en del kunder som vill ha varan genast. Det finns också kunder som först vill bekanta sig med en produkt innan varan beställs på webben.

Bibliotek och hälsovård lockar kunder till köpcentrum

I Esbo har kommunen valt att ha bland annat bibliotek och hälsovårdsservice i olika köpcenter. Tanken är att servicen ska finnas på ställen där människor också annars rör sig.

De tjänsterna är precis lika viktiga - eller kanske ännu viktigare - än affärerna, säger mormodern på cafeet.

- Det är jätteviktigt, liksom också biblioteket där jag just har lånat en bok. Och läkarcentralen är här.

- Vi har mycket kommunala tjänster, det betyder 1,5 miljon besökare per år, säger Martin Österberg vid Citycon.

När metron började gå till Esbo i november ökade genomströmningen med 30 000 personer per dygn i Iso Omena vid metrons nuvarande ändhållplats i Mattby.

Martin Österberg i köpcentret Iso Omena i Esbo.

Köpcentret har byggts ut med tanke på metroförbindelsen, men också om köpcentret drar nytta av att flera passerar genom köpcentret är det ingen självklarhet att de vill stanna upp och konsumera.

I dag är det mat och upplevelser som lockar kunder, i framtiden kanske köpcentren satsar på något annat.

För artikeln intervjuades också lektor Johanna Gummerus vid Svenska handelshögskolan.

Diskussion om artikeln