Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Omöjligt att rädda sig ur lotsbåten - ny information om olyckan utanför Borgå

Från 2018
Uppdaterad 18.01.2018 12:21.
Olycksutredningscentralen undersöker den förlista lotsbåten.
Bildtext Olycksutredningscentralen undersöker den förlista lotsbåten.
Bild: Olycksutredningscentralen.

Det var i praktiken omöjligt för besättningen att rädda sig från lotsbåten som kantrade utanför Emsalö i Borgå i december, anser utredarna vid Olycksutredningscentralen.

De två besättningsmännen som omkom i olyckan befann sig i styrhytten när lotsbåten kantrade. Enligt olycksutredarna hade de i praktiken ingen möjlighet att ta sig ut på akterdäcket.

Enligt utredarna är det omöjligt att ta sig ur båten om den välter. Styrhytten har bara en utgång och med vattenmassor som trycker på kan det vara omöjligt att få upp dörren.

Med den här båttypen måste användarna känna till olycksrisken, säger utredarna.

Finnpilots lotsbåt kantrade och sjönk utanför Emsalö i Borgå den 8 december.

lotsbåt i storm
Bild: Yle/Mikael Kokkola

Vid olyckstillfället var vindstyrkan kring 15 meter per sekund och våghöjden dryga två meter.

Olycksbåten är tillverkad av företaget Kewatec i Karleby hösten 2015.

Finnpilot förbättrar evakueringen

Vid Finnpilot Pilotage planeras redan förebyggande åtgärder.

- I våra analyser efter olyckan har vi har noterat behovet av bättre evakueringsmöjligheter, uppger transportenhetens direktör Aki Marjasvaara.

Olycksutredningscentralen undersöker den förlista lotsbåten.
Bild: Olycksutredningscentralen

Alla snabbgående lotsbåtar är nu på vinterförvaring.

- Vi har planerat nödvändiga tekniska åtgärder i våra snabbgående båtar tillsammans med tillverkaren och personalen. De ska vara installerade innan de snabbgående båtarna tas i bruk i vår, menar
Marjavaara.

Artikeln uppdaterad 18.1.2018 kl. 5:20. Rubriken ändrades. Tidigare stod det att olycksutredningen är klar, men det stämmer inte. Hela utredningen väntas vara klar till sommaren.