Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Nu slåss snabbmatskedjorna om veganerna

Från 2018
En vegansk hamburgare på McDonald's.
Bildtext Veganburgare på McDonald's har sålts sedan december. Den innehåller bland annat en biff gjord på sojaprotein och vegansk majonnäs.
Bild: Niklas Gabrielsson / Yle

Veganburgaren på McDonald's får sällskap. Flera andra snabbmatskedjor i Finland planerar nämligen att börja sälja egna veganburgare inom kort.

Först ute är kedjan Rolls, som har som mål att lansera sin veganburgare före slutet av mars. Rolls kedjedirektör Arto Virtakari säger att burgaren troligen går på förlust – åtminstone till en början.

- Också vår vegetariska burgare säljs med förlust och vi kommer samtidigt att göra ändringar i det receptet, säger Virtakari.

Snabbmatskedjan Scanburger har ingen klar tidtabell för sin veganburgare, men säger att en sådan kunde komma till försäljning ännu i år.

- Den måste vara god, så det är viktigt att vi är noggranna med råvarorna, konstaterar Scanburgers kedjedirektör Vesa Nikkilä.

Wilma Jokinen tillreder veganska burgare på McDonald's i Graani i S:t Michel.
Bildtext Wilma Jokinen tillreder veganburgare på McDonald's i S:t Michel.
Bild: Niklas Gabrielsson / Yle

Också Burger King har utrett olika veganska biffalternativ.

- Men vi har inte ännu hittat ett veganskt alternativ som fyller våra kriterier, säger Burger Kings kedjedirektör Tomi Söderström.

Enligt Söderholm kommer en vegansk hamburgarbiff och vegansk majonnäs ändå med stor sannolikhet att ingå i kedjans sortiment i något skede. Vanlig majonnäs innehåller ägg, som veganer inte äter.

Veganburgaren gick åt - åtminstone på prov

Hittills har veganmat inte varit någon guldgruva för snabbmatsrestaurangerna. Till exempel har Kotipizza haft en pizza med bondböneprotein, eller härkis, på menyn sedan år 2016.

- Åtgången har varit stabil men inte fantastisk, säger Kotipizzas kommunikations- och ansvarsdirektör Antti Isokangas.

Allätarna äter egentligen mer veganmat än veganerna

― Satu Saunio, Veganutmaningen

På McDonald’s säger kommunikationschef Heli Ryhänen att det ännu är för tidigt att säga hur populär deras veganburgare verkligen varit. McDonald’s testade att sälja burgaren på sina restauranger i Tammerfors innan den nådde restaurangerna i resten av landet.

- Provförsäljningen överträffade åtminstone förväntningarna, säger Ryhänen.

Veganen kan avgöra var alla äter

Målet med att erbjuda kunderna vegansk mat verkar vara det samma för alla snabbmatskedjor: att nå kunder man inte tidigare nått.

För restaurangkedjan Rax Buffet hade veganmaten en positiv ekonomisk effekt. Kedjan deltog i djurrättsorganisationen Oikeutta eläimilles utmaning Veganutmaningen i fjol och lanserade flera veganska produkter i juni. Till dem hör vegansk pizza och veganska nuggetar.

Kotipizzas pizza med bondböneprotein och vegansk ost.
Bildtext Kotipizzas veganpizza innehåller bland annat bondböneprotein och vegansk ost.
Bild: Niklas Gabrielsson / Yle

- Under år 2017 gick försäljningen framåt med ungefär åtta procent. Vi nådde en helt ny kundkrets med veganprodukterna och det hade en mycket stor inverkan på resultatet, berättar Rax Buffets kedjedirektör Kim Westerling.

Veganmat kanske inte ännu är ekonomiskt lönsamt, men de som inte kan erbjuda veganska alternativ går lätt miste om fler kunder än så. Stora sällskap söker sig till restauranger som kan erbjuda alla i sällskapet mat.

Alla matplatser tävlar med varandra och kunderna äter dessutom också hemma, på arbetsplatsen och i skolor.

Också andra än de traditionella snabbmatskedjorna har börjat sälja vegansk mat. På Veganförbundets webbplats finns en lista (på finska) på restauranger som erbjuder veganmat.

I stora städer är utbudet bra

På Veganförbundet säger sekreteraren Kiia Kakko att utbudet på veganmat i restauranger varierar regionalt.

- I större städer hittar en vegan någonting att äta rätt så lätt. Men på mindre orter varierar utbudet.

Tre städer sticker ut speciellt till sin fördel, säger Veganutmaningens informatör Satu Saunio: Helsingfors, Åbo och Tammerfors.

Både Saunio och Kakko ser att utbudet på veganmat hela tiden ökar också i affärerna.

- Välutrustade affärer har ofta ett väldigt digert utbud med olika veganska produkter, säger Kakko.

Principerna är inte alltid lika

Veganer äter ingenting från djurriket. De som väljer veganismen gör det ofta av till exempel hälso-, etiska eller religiösa skäl.

Inställningen till hur maten tillreds varierar också mellan veganer.

Hesburger säljer till exempel en vegetarisk tortilla som i princip är helt vegansk. Men sojastrimlorna som läggs i tortillan friteras i vegetabilisk olja med panerade kycklingsprodukter.

Vissa veganer är mer intresserade av hur maten tillagats än andra

― Satu Saunio, Veganutmaningen

- Därför marknadsför vi inte heller tortillan som vegansk, berättar Hesburgers kommunikationschef Heini Santos.

Det stör till exempel inte Satu Saunio på Veganutmaningen.

- Inga djur har dödats för den maträtten. Men tillredningen intresserar vissa veganer. De brukar själva fråga på restaurangen hur maten tillretts.

Antalet veganer oklart

Det finns inte någon forskning kring hur många finländare som är veganer, uppger Institutet för hälsa och välfärd THL och Veganförbundet.

- Men det är helt klart att antalet som är intresserade av veganism ökar, säger Kiia Kakko vid Veganförbundet.

Veganutmaningen har ordnats sedan år 2014 och varje år lockat fler deltagare än tidigare år.

Det är också oklart hur många som är vegetarianer i Finland. Alla veganer är vegetarianer, men alla vegetarianer är inte veganer.

Institutet för hälsa och välfärd gjorde år 2012 en undersökning om specialdieter och vegetarisk mat. Då svarade ungefär en procent av finländarna att de äter vegetariskt och en lika stor andel sade sig undvika rött kött.

Jere Juutilainen på Kotipizza i S:t Michel tar ut en vegansk pizza ur pizzaugnen.
Bildtext Jere Juutilainen tar ut en vegansk pizza ur ugnen på Kotipizza i S:t Michel.
Bild: Niklas Gabrielsson / Yle

- Det kan hända att en del av dem som svarade på enkäten inte anser att vegetarianism är en specialdiet och därför inte svarat på frågan. Däremot kan vi anta att antalet vegetarianer har ökat de senaste åren, men att det fortfarande är ovanligare än vi tror, säger forskningsdirektör Liisa Valsta vid Institutet för hälsa och välfärd.

Samma fråga ställdes i undersökningen Finterveys år 2017, men materialet är ännu inte sammanställt.

Å andra sidan finns det de som uppger sig vara vegetarianer men kanske inte uppfattas som sådana av andra.

- Vissa kallar sig vegetarianer men äter fisk eller vitt kött, säger Valsta.

Också allätare gillar vegansk mat

Veganmat blir populärare hela tiden, men det beror inte bara på veganerna.

- Egentligen äter allätare mer veganmat än själva veganerna, säger Satu Saunio på Veganutmaningen.

Det finns en klar skillnad i efterfrågan på vegetarisk mat och vegansk mat på restaurangerna. Den vegetariska maten är mer populär.

Kotipizza har haft en vegetarisk pizza på menyn sedan bolaget grundades, det vill säga i 30 år, säger Antti Isokangas. McDonald’s slutade däremot sälja sin vegetariska burgare då den nya veganburgaren lanserades.

Också Scanburger har en vegetarisk burgare på menyn sedan flera år tillbaka, men enligt Vesa Nikkilä är den inte särskilt populär. Nikkilä kallar burgaren för ett tilläggsalternativ.

Hesburger säger sig satsa mer och mer på vegetariska produkter, trots att de åtminstone tillsvidare står för en marginell andel av försäljningen.

- Under våren börjar vi bygga en egen sojafabrik i S:t Karins, berättar Heli Santos på Hesburger.

Den här artikeln baserar sig på Yle Uutisets artikel Pikaruokaketjut kuumenivat vegaanimurkinasta – Tuote tuodaan markkinoille jopa tappiolla skriven av Teemu Saintola.

Diskussion om artikeln